جدیدترین تعریف از کسب و کار آنلاین

تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی وجود دارد. منابع مختلفی تعریف کسب و کار اینترنتی را ارائه می دهند.

تنوع سایت هایی که چنین تعاریفی را ارائه کرده اند به قدری زیاد است که نمی توان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را پیدا کرد، مثلاً وب سایت رسمی دولت استرالیا تعریف زیر را از تجارت اینترنتی ارائه کرده است:

تجارت اینترنتی هر از اینترنت، کسب و کار اینترنتی ممکن است شامل خرید و فروش کالا در اینترنت یا ارائه خدمات آنلاین رایگان باشد.

در کنار این تعاریف پراکنده در اینترنت، تعریف کسب و کار اینترنتی را از کارشناسان جویا شدیم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

مدل کسب و کار اینترنتی تجارت الکترونیک، خرید، فروش، مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت است.

ارتباطات در تجارت الکترونیک از زاویه ای دیگر را تجارت الکترونیک می گویند. به طور کلی در دهه 1990 با ظهور کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، واژه «مدل کسب و کار» بیشتر مورد توجه و معنا قرار گرفت.

دلیل استفاده گسترده از این واژه رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات است که باعث افزایش علاقه به تغییر مدل های کسب و کار سنتی و ایجاد مدل های جدید کسب و کار برای استفاده بهتر از فرصت های ایجاد شده توسط نوآوری های الکترونیکی شده است.

برای یادگیری با انواع مدل های کسب و کار اینترنتی شما می تونید از سایت های معتبری همچون zoomlife, janbalaghi, yektanet, novin استفاده کنید.

اجزای مدل کسب و کار

ماموریت: یکی از مهم ترین اجزای مدل کسب و کار آن ایجاد درک سطح بالایی از چشم انداز کلی سازمان، اهداف استراتژیک و نوع ارزشی است که می تواند ارائه دهد.

ساختار: مشخص می کند که چه نقش ها و عواملی در یک بخش تجاری وجود دارد یا آن را شکل می دهد.

فرآیند: نمای دقیق تری از دیدگاه ها و ساختارهای یک مدل کسب و کار معین ارائه می دهد.
درآمد برای بقای هر کسب و کاری ضروری است.

فناوری: برای مدل های کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات، هم نقش توانمند و هم محدودکننده دارد.

مسائل حقوقی: مسائل حقوقی باید در هر یک از 4 جزء ذکر شده در بالا مورد توجه قرار گیرد.
انواع معماری مدل کسب و کار

فروشگاه اینترنتی: این مدل یک حالت بازاریابی برای یک شرکت یا فروشگاه در اینترنت است که در آن امکان پرداخت و سفارش کالا وجود دارد.

تدارکات الکترونیکی: این مدل حالت حراجی برای عرضه کالا و خدمات به صورت الکترونیکی است.

مزایده الکترونیکی: مزایده الکترونیکی کاربرد الکترونیکی سیستم مناقصه است.

مرکز خرید الکترونیکی: شامل مجموعه ای از فروشگاه های الکترونیکی است که تحت یک چتر به عنوان یک برند شناخته شده گرد هم آمده اند.

بازاریابی شخص ثالث: شرکت هایی هستند که بازاریابی وب را به اشخاص ثالث برون سپاری می کنند. به عنوان مثال، این شرکت ها فضایی را در سایت خود به نمایش کاتالوگ محصولات تامین کنندگان اختصاص می دهند.

بسترهای همکاری: چنین شرکت هایی یک محیط اطلاعاتی و مجموعه ای از ابزارها را برای همکاری بین شرکت ها ایجاد می کنند.

کارگزاری اطلاعات: این مدل خدمات اطلاعاتی و مشاوره ای را به شرکت ها ارائه می دهد. نیاز به تغییر رویه های تجاری و ایجاد ارزش برای حفظ بقا و حضور در بازارهای فناوری پیشرفته توسط بسیاری از مدیران تشخیص داده شده است.

آقای تاپسکات 6 مرحله را برای تغییر مدل کسب و کار مبتنی بر وب پیشنهاد کرد که عبارتند از:

شرح و تشریح وضعیت فعلی و چگونگی ایجاد ارزش برای مشتریان

تحلیل و بررسی

تعریف چشم انداز و چگونگی ایجاد ارزش

دوباره ترکیب

یک نقشه ارزش تهیه کنید

تعیین ترکیب

شایان ذکر است مدل های کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد، بنابراین شرکتی که از این عوامل آگاهی کامل داشته باشد و در شرایط پیش بینی نشده از انعطاف بالایی برخوردار باشد و به سرعت راه حل ها و راه حل ها را ارائه دهد، در بازار رقابتی برنده است.استراتژی درست را اتخاذ کنید.

کسب و کار اینترنتی به چه معناست؟

کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیک نیز شناخته می شود، هر نوع فعالیت تجاری است که به صورت آنلاین و در اینترنت انجام می شود.

صاحب کسب و کاری که بخشی یا تمام فعالیت های تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام می دهد، به عنوان اپراتور تجارت آنلاین شناخته می شود.

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می تواند شامل خرید و فروش آنلاین یا ارائه خدمات آنلاین باشد. دامنه مشاغل آنلاین در صنایع مختلف بسیار گسترده است.

هر کسی می تواند یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کند. اگر محصول منحصر به فرد یا ایده خلاقانه ای دارید.

شما می توانید راهی برای فروش یا تجارت آنلاین آن پیدا کنید. شما فقط باید تعیین کنید که محصول و کسب و کار شما چگونه در اینترنت به مشتریان نمایش داده می شود.

تعریف تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی

اگرچه واژه‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

اما تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. فروشگاه اینترنتی مکانی آنلاین است، در وب یا شبکه های کامپیوتری، برای خرید و فروش کالا و خدمات.

هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین آنلاین مجازی به یک فروشگاه الکترونیکی تبدیل شود. در بسیاری از موارد از تجارت الکترونیک برای تجارت اینترنتی استفاده می شود.

اما تجارت الکترونیک می تواند شامل هر کسب و کاری باشد که از فناوری اینترنت برای انجام تجارت استفاده می کند

آنها حرفه های مشابهی ندارند، فعالیت های گسترده ای دارند. این مشاغل می توانند مشاغل داخلی یا بین المللی باشند.

خواننده ای که آهنگ خود را در اینترنت منتشر می کند و می فروشد تا یک شرکت نرم افزاری که نرم افزار خود را از طریق اینترنت در سراسر جهان عرضه می کند. همه به عنوان بخشی از این دسته تجاری طبقه بندی می شوند.

کسب و کار اینترنتی با فروشگاه واقعی

اگر قصد کپی کردن دیجی کالا یا محمد جانبلاغی را دارید، می توانید با ایجاد این نوع کسب و کار از دیجی کالا یا محمد جانبلاغی پیشی بگیرید. با ایجاد یک کسب و کار هم به صورت آنلاین و هم در دنیای واقعی، می توانید اعتماد بالایی را به فروشگاه خود جلب کنید.

چرا فروشندگان قطعات کامپیوتر در تهران نتوانستند با ایجاد سایت با دیجی کالا و محمد جانبلاغی رقابت کنند؟

در بالا پیشنهاد کردیم یک فروشگاه واقعی برای رقابت با دیجی کالا و محمد جانبلاغی ایجاد کنیم. اکثر فروشندگان لوازم جانبی کامپیوتر در تهران مدت ها قبل از دیجی کالا سایتی راه اندازی کرده بودند.

بسیاری از این فروشگاه ها نمایندگان رسمی برندهای خاصی هستند. همه این موارد نمی تواند باعث شود این فروشگاه ها با دیجی کالا و محمد جانبلاغی رقابت کنند. دلیل این امر در مدیریت فروشگاه ها و کسب و کار اینترنتی است.

مدیریت کسب و کار اینترنتی

مدیریت یک کسب و کار، چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، یکی از مهم ترین بخش های اداره یک کسب و کار محسوب می شود.

برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید درآمد و هزینه های خود را دریافت کنید و برای افزایش درآمد خود برنامه ریزی کنید. نحوه ارتباط با مشتریان یکی از مهم ترین سیاست های یک کسب و کار اینترنتی است.

وب سایت و شبکه های اجتماعی در ایجاد کسب و کار اینترنتی

شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی در کنار هم می توانند به توسعه کسب و کار اینترنتی تا حد امکان کمک کنند. یک وب سایت پیاده سازی شده بر اساس اصول سئو، در کنار تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی و مکانیسم های ارتباطی مناسب با مشتری، می تواند تجارت اینترنتی را تا حد زیادی گسترش دهد.

منبع: https://saharpres.ir/کسب-و-کار-اینترنتی-را-از-کجا-و-چگونه-آغا/