جستجوی معنایی چیست و چرا برای سئو مهم است؟


معرفی جستجوی معنایی دقت جستجو را مانند قبل افزایش داده است. چند سال پیش، استراتژیست‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت، صرفاً بر تحقیقات کلمات کلیدی متکی بودند. امروزه، در حالی که تحقیقات کلمات کلیدی هنوز مجموعه ای از عملکردهای خود را انجام می دهد، درک هدف کاربر از طریق جستجوی معنایی به یک جنبه کلیدی تبدیل شده است که هر بازاریاب محتوا به آن سوگند یاد می کند.

آیا می‌خواهید در مورد این نوع جستجو، نحوه عملکرد آن و چرا نقش مهمی در سئو امروز ایفا می‌کند بیشتر بدانید؟ سپس شیرجه بزنید!

جستجوی معنایی چیست؟

به عبارت ساده، این یک تکنیک جستجوی داده است که به دنبال بهبود دقت جستجو و به دست آوردن نتایج مرتبط با تمرکز بر دو جنبه است – هدف کاربر و معنای متنی. این فراتر از تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی است و تلاش می کند تا شانس کاربر را برای یافتن نتایج شخصی تر و دقیق تر به حداکثر برساند. از تکنیک های یادگیری ماشینی (ML) و مدل های یادگیری عمیق برای یافتن و ارائه داده های متنی استفاده می کند.

جستجوی معنایی چگونه کار می کند

جستجوی معنایی با ایجاد پیوندهایی بین کلمات و عباراتی که کاربران در یک پلت فرم موتور جستجو وارد می‌کنند و این محتوا را به روشی «انسانی‌تر» تفسیر می‌کند، کار می‌کند. به عنوان مثال، اگر از دوست خود بپرسید “کتاب مورد علاقه شما چیست” و آن را با “نوشته شده توسط چه کسی؟” دنبال کنید، دوست شما متوجه می شود که “آن” در اینجا به کتاب مورد علاقه آنها اشاره دارد. به طور مشابه، جستجوی معنایی تلاش می‌کند تا پرسش‌های کاربر را همانطور که یک انسان درک می‌کند، درک کند. یک عبارت جستجو را بر اساس عوامل مختلفی مانند تاریخچه جستجوی کاربر، مکان، تعداد تطابق کلمات کلیدی، تغییرات املایی و غیره تفسیر می کند.

جستجوی معنایی کجا استفاده می شود؟

این جستجو بیشتر توسط موتورهای جستجو مانند گوگل برای تقویت پردازش جستجو استفاده می شود. برای درک محتوا برای داده کاوی و طبقه بندی زمینه ای برای ارزیابی تخصص-اقتدار-اعتماد (EAT) استفاده می شود. سازمان ها همچنین از آن برای بهبود خدمات مدیریت دانش و افزایش دید بازار استفاده می کنند. چند کاربرد مدرن دیگر عبارتند از:

  • نگهداری دایرکتوری های تجاری
  • آرشیو دانشگاهی
  • کمپین های بازاریابی
  • رصد و تحقیق اخبار
  • ویرایش پلتفرم های مجموعه

نحوه پیاده سازی جستجوی معنایی

پیاده سازی جستجوی معنایی به طور موثر مستلزم آن است که بازاریابان محتوای خود را با عبارت جستجو با استفاده از استراتژی دیجیتالی مناسب مطابقت دهند. ما شش راه عملی برای کمک به بازاریابان برای اجرای جستجوی معنایی در استراتژی محتوای دیجیتال خود گردآوری کرده‌ایم:

  • طول و عمق موضوعی را افزایش دهید
  • بهینه سازی برای خوشه های کلمات کلیدی
  • اصطلاحات و مترادف های مرتبط را بگنجانید
  • از داده های ساخت یافته استفاده کنید
  • ابزارهای بهینه ساز محتوا را کاوش کنید
  • خوشه های موضوعی را در وب سایت بسازید

همچنین بخوانید: راهنمای جامع بازاریابی محتوا در سال 2023 و پس از آن

ویژگی های جستجوی معنایی

جستجوی معنایی زمانی می تواند کارآمد انجام شود که هدف کاربر، زمینه، و معنای مفهومی با پرس و جو اصلی کاربر مطابقت داشته باشد و نتایج مرتبط را منعکس کند. حتی اگر هیچ تطابق دقیقی با کلمه وجود نداشته باشد، این شکل از جستجو از جستجوی برداری و برنامه های کاربردی ML برای ارائه اطلاعاتی استفاده می کند که درخواست کاربر را هدف قرار می دهد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به دو عنصر مهم این شکل از جستجو بیندازیم – زمینه و هدف کاربر.

متن نوشته

مهم است که به درستی زمینه ای را که در آن پرس و جو کاربر ایجاد می شود شناسایی کنید تا بفهمید کاربر در تلاش برای یافتن چه چیزی است. موتورهای جستجو به طور کلی از زمینه در هر دو سطح شخصی و گروهی استفاده می کنند. سطح شخصی شامل شخصی سازی نتایج بر اساس جستجوها یا تعاملات قبلی کاربر است. در سطح گروهی، این تکنیک موتورهای جستجو را قادر می سازد تا نتایج را بر اساس نحوه واکنش سایر جستجوگران به پرس و جوهای مشابه نمایش دهند.

هدف کاربر

یادگیری در مورد هدف کاربر اساس جستجوی معنایی است و به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات دقیقی را که کاربر به دنبال آن است، کشف کنند. یادگیری عمیق با ایجاد خودکار ویژگی‌های اضافی که هدف پرس و جو و ویژگی‌های صفحه وب را به دقت نشان می‌دهد، این فرآیند را افزایش می‌دهد.

چگونه جستجوی معنایی بر سئو تاثیر می گذارد؟

در زمان های اخیر، تغییرات قابل توجهی در تکنیک های سئو در زمینه الگوریتم های گوگل مانند پنگوئن و پاندا ایجاد شده است. در میان این تغییرات، یک چیز تقریباً باقی مانده است بدون تغییر استفاده از هدف گذاری کلمات کلیدی برای سئو است. اما این اغلب منجر به پر کردن کلمات کلیدی می شود که به معنای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در یک صفحه وب است.

امروزه، تغییراتی را در الگوریتم گوگل ایجاد کرده است، که اکنون با درک هدف و زمینه پرس و جوهای کاربر و نه تنها مطابقت کلمات کلیدی، عمل می کند. تمرکز خود را بر ایجاد محتوای با کیفیت بازسازی کرده است و به طور پیش‌فرض، پر کردن کلمات کلیدی را منسوخ کرده است. این چند راه است که در آن جستجوی معنایی به سئو کمک می کند:

  • به رتبه بندی کلمات کلیدی طولانی کمک می کند
  • نرخ کلیک (CTR) را بهبود می بخشد
  • سرنخ های بالاتری ایجاد می کند
  • باعث فروش بیشتر می شود

همچنین بخوانید: چگونه یک دوره سئو می تواند به شما در ایجاد مشاغل موفق کمک کند

جستجوی معنایی در مقابل جستجوی کلیدواژه

قبلاً دیده‌ایم که این جستجو چگونه کار می‌کند و دقت جستجو را بهینه می‌کند. اما دانستن تفاوت آن با جستجوی کلیدواژه مهم است. تفاوت اصلی در اینجا در نحوه تطبیق پرس و جو و سوابق کاربر نهفته است. توابع جستجوی کلمه کلیدی با تطبیق متن کلمه به کلمه پرس و جو با سوابق با استفاده از مترادف، نادیده گرفتن جمع، حذف کلمات توقف و غیره انجام می شود. آنها همچنین ممکن است از ابزارهای پردازش زبان طبیعی (NLP) و درک زبان طبیعی (NLU) برای بهبود بازیابی استفاده کنند. .

با این حال، پرس و جوها را با سوابق مبتنی بر مفاهیم مشابه مطابقت می دهد. با تطبیق پرس و جوها با مفاهیم به جای کلمات کلیدی، هوش را افزایش می دهد. این کار با استفاده از جستجوی برداری انجام می شود. استفاده از این هوش، نتایج را به صورت انسانی‌تر بهینه می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد اطلاعات شخصی‌شده‌تر و مرتبط‌تر با جستجوی آنها را بیابند.

اصل این جستجو نگاه فراتر از کلیدواژه‌های یک پرس و جو و یافتن پاسخ‌هایی بر اساس مفاهیم، ​​منطق و هدف تطبیق را برجسته می‌کند. اگر می خواهید درباره جستجوی معنایی و عملکردهای آن بیشتر بدانید، بررسی کنید دوره های آنلاین فروش و بازاریابی در بازنشسته و رشد چشم انداز خود را در صنعت بازاریابی دیجیتال.

دیدگاهتان را بنویسید