راهنمای درک بازگشت سرمایه (ROI) – NEXEA


بسیاری از مردم وقتی از آنها سوال می شود که یک شرکت از نظر مالی چقدر خوب است، به طور خودکار به سود فکر می کنند. با این حال، سود بسته به عواملی که هنگام تعیین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است نشانه‌های مختلفی باشد. یک کسب و کار شکست خورده کسب و کاری است که بدون توجه به تعداد مشتریانش، سودی به همراه ندارد.

از سوی دیگر، استارت آپ ها لزوماً سودآوری را برجسته نمی کنند. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها سال‌ها بعد بدون کسب سود خریداری می‌شوند یا به بورس می‌رسند. این استراتژی بزرگ برای استارت‌آپ‌های خود سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه پول کافی برای توسعه پایدار تولید کنند.

صرف نظر از نحوه ایجاد شرکت خود، معیار اصلی برای هر کسب و کار، دستیابی به بازگشت سرمایه سالم (ROI) در استارتاپ شما است. بنابراین، چرا باید روی بازگشت سرمایه خود در استارتاپ خود تمرکز کنید؟

بازگشت سرمایه چیست؟

فرمول ROI

بازگشت سرمایه گذاری (ROI) یک معیار عملکرد است که برای ارزیابی کارایی یا سودآوری یک سرمایه گذاری یا مقایسه کارایی بسیاری از سرمایه گذاری ها استفاده می شود. ROI سعی می کند مستقیماً میزان بازده یک سرمایه گذاری خاص را در رابطه با هزینه سرمایه گذاری ارزیابی کند. به طور خلاصه، وقتی سرمایه گذاری در یک سرمایه گذاری یا یک شرکت سرمایه گذاری می کنید، ROI به شما کمک می کند تا متوجه شوید که سرمایه گذاری شما چقدر سود یا زیان ایجاد کرده است.

بسته به دیدگاه و اهداف ناظر، بازگشت سرمایه ممکن است به چهار روش مختلف تصور شود.

یک سرمایه گذار

از دیدگاه یک سرمایه گذار، مانند یک سرمایه گذار فرشته، که به طور موثر به شرکت پول قرض می دهد. در هر شرایطی، سرمایه گذاران بازگشت سرمایه خود را پیش بینی می کنند که عموماً به صورت سود یا سود سهام است.

پولی که توسط سازمان برای تأمین مالی بهره و سایر پرداخت‌های توافق شده به سرمایه‌گذاران تخصیص داده می‌شود، به عنوان هزینه در صورت جریان نقدی نشان داده می‌شود و معمولاً به عنوان بازگشت سرمایه از آن یاد می‌شود.

سازمان خود یک سرمایه گذار است

زمانی که سازمان خود سرمایه‌گذار باشد، به سازمان‌های دیگر وام می‌دهد و/یا پول نقد خود را در حساب‌های بانکی دارای بهره سرمایه‌گذاری می‌کند. سود کسب شده نیز به عنوان رسید در قسمت ROI صورت جریان نقدی لحاظ می شود.

عملکرد سرمایه گذاری های سازمان در تجهیزات سرمایه ای

عملکرد سرمایه گذاری های سازمان در تجهیزات سرمایه ای مانند کارخانه ها و اموال. بدیهی است که یک سازمان امیدوار است به عنوان پاداش برای این سرمایه گذاری ها پول تولید کند و بازده سرمایه به کار گرفته شده (ROCE) معیاری برای عملکرد آن است. ROCE یکی از آمارهای مالی است که در ارزیابی بازگشت سرمایه مهم است.

بازده نسبی سرمایه گذاری

آخرین اما نه کم اهمیت، موضوع بازده نسبی سرمایه در طول بررسی گزینه های سرمایه گذاری سرمایه مطرح می شود. چندین رویکرد برای ارزیابی مزایای نسبی سرمایه گذاری های مختلف وجود دارد.

ROI را چگونه محاسبه می کنید؟

روش های مختلفی برای تعیین ROI وجود دارد، یکی تقسیم سود خالص بر کل دارایی ها و سپس ضرب در 100 است.

دیگری با کم کردن ارزش اولیه سرمایه گذاری از ارزش نهایی سرمایه گذاری (که برابر با بازده خالص است)، سپس این عدد جدید (بازده خالص) را بر هزینه سرمایه گذاری تقسیم می کنیم و در نهایت آن را در 100 ضرب می کنیم. .

از آنجایی که به صورت درصد بیان می شود، می توان کارایی یا سودآوری گزینه های مختلف سرمایه گذاری را با هم مقایسه کرد. ارتباط نزدیکی با معیارهایی مانند بازده دارایی ها (ROA) و بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) دارد.

با این حال، هنگام ارزیابی بازگشت سرمایه، جنبه‌های دیگری که ممکن است کمتر برجسته باشند، مانند زمان، هزینه‌های پنهان و هزینه‌ها، و حتی جنبه‌های احساسی مانند استرس، باید لحاظ شوند. همه این عوامل ممکن است تأثیر زیادی بر ROI شما داشته باشند.

https://www.youtube.com/watch?v=wPVZBPWYYXY

ROI: بازگشت سرمایه توضیح داده شده است

مزایا و معایب ROI

در اینجا برخی از مزایا و معایبی وجود دارد که بازگشت سرمایه (ROI) می تواند به همراه داشته باشد:

مزایای معایب
اندازه گیری بهتر سودآوری سود ذهنی است
تضاد منافع را به حداقل برسانید و به همخوانی اهداف برسید ممکن است با شرکت های دیگر قابل مقایسه نباشد
به عنوان یک تحلیل مقایسه ای عمل می کند مدیریت را به سرمایه گذاری در یک پروژه کوتاه مدت تشویق کنید و آنها را از سرمایه گذاری جدید منصرف کنید
عملکرد بخش تقسیم یا تقسیم عامل زمان حذف شده است

مزایای بازگشت سرمایه

اندازه گیری بهتر سودآوری

ROI درآمد خالص را با سرمایه گذاری های تقسیمی مرتبط می کند و معیار دقیق تری از سودآوری بخش ارائه می دهد. همه مدیران بخش آگاه هستند که عملکرد آنها بر اساس نحوه استفاده از دارایی ها برای ایجاد سود بررسی می شود. این آنها را تشویق می کند تا از دارایی ها به بهترین شکل استفاده کنند.

همچنین تضمین می‌کند که دارایی‌ها تنها زمانی خریداری می‌شوند که مطمئن باشند مطابق با خط‌مشی سازمان سود خواهند داشت. در نتیجه، تمرکز اولیه ROI بر میزان سرمایه گذاری مورد نیاز است. تجزیه و تحلیل هزینه-فایده از این نوع به مدیران در تعیین نرخ بازدهی که از گزینه های مختلف سرمایه گذاری انتظار می رود کمک می کند.

این امر آنها را قادر می سازد تا سرمایه گذاری را انتخاب کنند که عملکرد سود تقسیمی و سازمانی را بهبود بخشد و در عین حال به آنها امکان استفاده بهتر از سرمایه گذاری های جاری را می دهد.

تضاد منافع را به حداقل برسانید و به همخوانی اهداف برسید

هر چه نرخ بهره بیشتر باشد، بازده شرکت بیشتر است. استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل ایده های سرمایه گذاری تضمین می کند که مدیریت در جهت بهترین منافع شرکت عمل خواهد کرد. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هم شرکت و هم مدیران آن یک هدف را در ذهن دارند: افزایش ارزش سهامداران.

در نتیجه، ROI تطابق هدف را بین بخش‌های مختلف و شرکت تضمین می‌کند. هر گونه افزایش در ROI تقسیمی منجر به افزایش ROI کلی شرکت خواهد شد.

به عنوان یک تحلیل مقایسه ای عمل می کند

ROI همچنین ممکن است برای مقایسه سودآوری و استفاده از دارایی در بخش‌های مختلف تجاری استفاده شود. اگر کسب‌وکارهایی که نتایج آن‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرند، اندازه مشابه و در همان صنعت باشند، که در آن مدیریت می‌تواند نسبت را در بازار محک بزند، می‌تواند برای مقایسه‌های بین شرکتی استفاده شود. ROI یک معیار مفید است زیرا می توان آن را به راحتی با هزینه سرمایه مرتبط هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه های سرمایه گذاری مقایسه کرد.

عملکرد بخش تقسیم یا تقسیم

استفاده از ROI به سازمان اجازه می دهد تا عملکرد یک بخش یا منطقه را بررسی کند. بر اساس درآمد یا رشد احتمالی، آنها قادر خواهند بود تصمیم بگیرند که آیا این واحدهای تجاری را بفروشند یا توسعه دهند.

از منظر سرمایه گذاری، ROI در ارزیابی عملکرد که بر به حداکثر رساندن سود و قضاوت صحیح در مورد اکتساب و دفع دارایی های سرمایه ای تمرکز دارد، مهم است.

معایب ROI

سود حسابداری می تواند بسیار ذهنی باشد

سود را می توان با خط مشی حسابداری و قضاوت مدیریت دستکاری کرد زیرا آنها می توانند هزینه های استهلاک را با ایجاد یک عمر قابل استفاده طولانی به منظور افزایش سود کاهش دهند. به غیر از آن، حتی اگر معقول نباشد، کمک هزینه کمتری برای بدهی بد اعطا می کنند.

ممکن است با شرکت های دیگر قابل مقایسه نباشد

همچنین به دلیل تفاوت در سیاست های حسابداری در هر سازمان، مقایسه ROI با سایر شرکت ها چالش برانگیز خواهد بود. همانطور که از بیانیه قبل می بینیم، سود ممکن است بسته به شرکت متفاوت باشد. این همان هزینه سرمایه گذاری است و برخی ممکن است از سرمایه گذاری اصلی استفاده کنند، اما برخی دیگر ممکن است از خالص ارزش دفتری، ارزش منصفانه و غیره استفاده کنند.

مدیریت را به سرمایه گذاری در یک پروژه کوتاه مدت تشویق کنید و آنها را از سرمایه گذاری جدید منصرف کنید

فقط ROI کوتاه مدت بر عملکرد فعلی آنها تأثیر می گذارد، در حالی که پروژه های بلندمدت برای ارائه نتایج بسیار طولانی است. بنابراین، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که مدیریت منافع بلندمدت شرکت را قربانی کند، حتی اگر پروژه‌های خاصی بازده بالاتری داشته باشند.

همین امر در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز صدق می‌کند، ROI فعلی سرمایه‌گذاری در یک سیستم فناوری اطلاعات جدید را کاهش می‌دهد، دارایی‌های ثابت، کارخانه و خط تولید در کوتاه‌مدت سود ایجاد نمی‌کنند. با این حال، اگر آنها را به موقع تکمیل نکنیم، شرکت با مشکل قابل توجهی مواجه می شود که حتی شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد.

عامل زمان حذف شده است

هنگام محاسبه ROI، هر عبارت پروژه به نفع تمرکز صرفاً بر بازده کاملاً کنار گذاشته می شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بایگانی بازدهی بیشتر را بایگانی کنید. وقتی ارزش زمانی پول در نظر گرفته شود، یک شرکت بسیار سودآور ممکن است سود کمتری داشته باشد.

چگونه از بازگشت سرمایه در کسب و کار خود استفاده می کنید؟

محاسبه ROI چندین مزیت را ارائه می دهد، اما چگونه؟ اولین و واضح ترین چیست؟ درک تاثیر سرمایه گذاری بر کسب و کارتان. اگر متوجه شدید که پول خرج می کنید، بدیهی است که چیزی باید تغییر کند. بسیاری از اشکال مختلف ROI ممکن است به شما در انتخاب های کلیدی کسب و کار کمک کنند، از جمله، اما نه محدود به:

  • خرید دارایی جدید: افزودن ابزار، تجهیزات و کالاهای جدید به کسب و کار شما ممکن است چیز خوبی باشد، اما آنها باید هوشمندانه انتخاب شوند. تعیین ROI در خرید تجهیزات به شما امکان می دهد تا از هزینه کالای جدید خود و نوع تجهیزاتی که در آینده روی آن سرمایه گذاری کنید، مطمئن شوید.
  • استخدام نیروی جدید: آیا کارکنان جدید شما سودآوری شرکت شما را بهبود می بخشد یا کاهش می دهد؟ نظارت بر بازگشت سرمایه (ROI) کارکنان به شما کمک می کند تا نوع افرادی را که باید استخدام کنید (یا اخراج کنید) را بهتر شناسایی کنید.
  • داشتن دپارتمان جدید: افزودن یک بخش جدید به شرکت شما، مانند استخدام کارکنان جدید، اگر به افزایش سودآوری کمک کند، ممکن است عاقلانه باشد. شاید نخواهید در اینجا فرضیاتی را مطرح کنید. محاسبه بازگشت سرمایه برای اندازه گیری سودآوری بخش های خود و کشف شانس برای بهبود.
  • استراتژی های فروش: آیا تاکتیک خاصی به فروش کمک کرد؟ ردیابی اینکه کدام نوع روش‌های فروش نتیجه می‌دهند، ایده‌ای در مورد چگونگی افزایش سودآوری شرکت به شما ارائه می‌دهد.

نتیجه

ارقام خود را بشناسید زیرا استفاده از ROI برای ارزیابی سرمایه‌گذاری نقطه خوبی برای شروع است، اما در اینجا متوقف نشوید. حتی اگر ممکن است شرکت‌ها در مرحله ایده غیرقابل پیش‌بینی باشند، به خاطر داشته باشید که توسعه، انباشته حرکت‌های کوچک پیش رو است.

وقتی روی چند مرحله در یک زمان تمرکز می کنید، می توانید با خیال راحت پیشرفت و سرمایه گذاری مورد نیاز خود را بسنجید. با این حال، ROI نمی تواند تنها شاخص مورد استفاده سرمایه گذاران برای تصمیم گیری باشد، زیرا ریسک یا افق زمانی را در نظر نمی گیرد و نیاز به اندازه گیری دقیق تمام هزینه ها دارد.

منابع

درک بهتر ROI

اهمیت بازگشت سرمایه

مزایا و معایب

دیدگاهتان را بنویسید