زنجیره تامین – چیست، تعریف، اهداف و انواع


آ زنجیره تامین هست یک توالی فرآیندها، فعالیت ها و منابع که برای یک محصول می تواند به دست خریدار خود برسد. در انگلیسی به عنوان شناخته شده است زنجیره تامین، از فعالیت های انجام شده برای به دست آوردن مواد خام تا اقدامات لجستیکی لازم برای در دسترس قرار گرفتن کالا به مصرف کننده نهایی را شامل می شود.

بنابراین زنجیره تامین شامل چندین عملیات است. در این سلسله مراحل، عوامل مختلفی با هم تعامل دارند که به طرق مختلف در آن دخالت می کنند تولید، او بخش و تجاری سازی از مقالات

زنجیره تامین باید برنامه ریزی تولید را برای پاسخگویی به تقاضا در نظر بگیرد.

مناطق زنجیره تامین

حوزه های زنجیره تامین اساساً سه هستند: عرضه به خودی خود، تولید و توزیع. بنابراین، وظایف مختلفی که تحت این مفهوم انجام می شود را می توان در یکی از این گروه ها قرار داد.

عرضه شامل فعالیت هایی است که عرضه آن را ممکن می سازد مواد خام در کارهای تولیدی استفاده می شود. تولید به تمام رویه هایی اطلاق می شود که تبدیل این مواد خام، تولید محصول متفاوت را مشخص می کند، در حالی که توزیع به رویه های مورد نیاز برای رسیدن محصول به انبارها، انبارها، اماکن و غیره اشاره دارد.

این سه مجموعه بزرگ از اقدامات به فکر برخورد با ارائه دهندگانبه عنوان مثال مشاغل تولیدی و ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع کالا.

این می تواند به شما خدمت کند: تولید

اهداف اصلی

اهداف اصلی زنجیره تامین عبارتند از تحویل به موقع محصولات و مدیریت موجودی کارآمدبنابراین از تاخیر و ضرر جلوگیری می شود.

برای دستیابی به این اهداف، مدیریت زنجیره تامین باید تامین سهام، پیش بینی تقاضا، مدیریت سفارش و حمل و نقل و بسیاری از مسائل دیگر را در نظر بگیرد. ایده این است که به یک راندمان عملیاتی خوب که امکان بهینه سازی زمان و انطباق با تغییرات احتمالی در عرضه یا تقاضا را فراهم می کند.

در نظر گرفتن این نکته مهم است که اختلالات زنجیره تامین در عملکرد شرکت تداخل ایجاد کند. در حال حاضر، به لطف تحول دیجیتال و ابزارهای مختلف موجود برای تجزیه و تحلیل داده ها، می توان از حوادث جلوگیری کرد و به سرعت حل کرد.

دستیابی به پایداری در زنجیره تامین برای عملکرد یک شرکت مهم است.

همچنین نگاه کنید به: حمل و نقل

انواع زنجیره تامین

انواع مختلفی از زنجیره تامین وجود دارد. به عنوان طبقه بندی می شود زنجیره تامین سنتی به چیزی که از بخش هایی تشکیل شده است که به طور مستقل توسعه می یابند. اگر بازیگران فقط سه نفر باشند (تامین کننده-تولیدکننده-مشتری)، یکی از آنها صحبت می کند زنجیره تامین مستقیم.

در یک زنجیره تامین مشترک، مرحله ساخت با دخالت دو یا چند شرکت تکمیل می شود. اگر چندین تامین کننده و خط تولید وجود داشته باشد، با یک مواجه هستیم زنجیره تامین پیچیده.

را زنجیره تامین همزمان (که با جریان ثابت اطلاعات بین عوامل مشخص می شود) و زنجیره تامین استراتژیک (که تدارکات را با توجه به محل دریافت کنندگان محصولات برنامه ریزی می کند) از دیگر طبقاتی است که معمولا در نظر گرفته می شود.

در بسیاری از موارد، زنجیره تامین را می توان به بیش از یک کلاس طبقه بندی کرد. یک زنجیره تامین می تواند هم مستقیم و هم سنتی باشد، برای ذکر یک احتمال.

شرکت های چند ملیتی هستند که زنجیره تامین جهانی دارند.

ادامه در: لجستیک

سطوح پیچیدگی

سطوح پیچیدگی زنجیره تامین با توجه به فعالیت شرکت ها متفاوت است. معمولا یک شرکت صنعتی این یک زنجیره تامین پیچیده با لجستیک فراوان دارد.

لاس شرکت های بازاریابی و نهادهای اختصاص داده شده به خدماتاز سوی دیگر، زنجیره تامین کوتاه و پردازش کمی را ارائه می دهد.

در هر صورت، زنجیره تامین برای انطباق با سفارشات مشتری. در حالت ایده‌آل، تقاضا باید عامل محرک در زنجیره تامین باشد: به این ترتیب، شرکت می‌تواند به درخواست‌ها پاسخ دهد بدون اینکه بر حاشیه‌های آن تأثیر بگذارد.

همچنین ببینید: سرور مشتری

استفاده از هوش مصنوعی در زنجیره تامین

Lبه هوش مصنوعی (AI) اعمال در زنجیره تامین مزایای بی شماری را به همراه دارد. در واقع، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در گسترده ترین معنای آن، آنها به کارآمد کردن زنجیره کمک می کنند.

کاهش هزینه، مدیریت ریسک و سرعت تحویل را می توان با زنجیره تامین دیجیتال بهینه کرد. او اطلاعات بزرگ، اینترنت اشیا (IoT)، رباتیک، او فراگیری ماشین (یادگیری ماشین)، وسایل نقلیه خودران، لس هواپیماهای بدون سرنشین و اتوماسیون آنها ابزار بسیار مفیدی در دنیای مدرن هستند.

با ورودی هوش مصنوعی، ایجاد تعادل در هماهنگی وظایف و به دست آوردن انعطاف پذیری برای ارائه پاسخ های فوری به نوسانات بازار آسان تر است. همچنین به دستیابی کمک می کند شفافیت، به گونه ای که اطلاعات از مراحل اولیه تا پایان تحویل محصول یا خدمات به صورت پویا و پیوسته جریان داشته باشد.

او QAبا وظایف ردیابی و ردیابی، بعد دیگری است که با هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها و همچنین رعایت قوانین و مقررات و مدیریت بازپرداخت و بازپرداخت، در میان بسیاری از متغیرهای دیگر، قابل بهبود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *