4 مورد از اصلی ترین وظایف کارفرما در طراحی سایت


مواردی که بر عهده طراح‌ سایت نیست

اما چه مواردی را نباید از طراح سایت انتظار داشت؟ در ادامه، به برخی مواردی که در حیطه وظایف طراح سایت در نظر گرفته نمی‌شوند، اشاره می‌کنیم.

 

برنامه‌نویسی

اصلی‌ترین وظیفه طراح‌ سایت، تمرکز و ایجاد ظاهر سایت است، نه کدنویسی بخش‌های مختلف سایت؛ پس یکی از وظایف کارفرما در طراحی سایت، این است که مسئولیت این بخش را به برنامه‌نویس واگذار کند نه طراح مظلوم سایت!

تولید محتوا

کارفرمای‌ گرامی، طراح‌ سایت، فقط طراح‌ سایت است؛ نه تولیدکننده‌ محتوا! از طراحانتان انتظار نداشته باشید برای تک‌تک دکمه‌ها و صفحات، تولید محتوا کنند؛ چرا‌که این کار به عهده ux رایتر و کارشناس تولید محتواست. از جمله وظایف کارفرما در طراحی سایت، این است که پس از آماده‌شدن طرح اولیه از نمای‌سایت یا همان نهایی‌شدن موکاپ، آن را در اختیار بخش محتوا بگذارد تا هر آن‌ چیزی که در فرمت محتوای متنی نیاز دارند، در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اگر متن‌ها آماده نشوند، طراح‌ سایت هم به‌ناچار به‌جای همه آن‌ها از متن معروف «لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم . . . » استفاده می‌کند. این متن، مغز هر نویسنده‌ای را قفل می‌کند؛ پس قبل از این حادثه، دست‌به‌کار شوید!

برندسازی

یکی از سوء تفاهم‌های بزرگی که گاهی بین طراح‌ سایت و کارفرما وجود دارد، این است که کارفرما فکر می‌کند طراحی لوگو نیز بخشی از طراحی‌ سایت است! یک‌بار برای همیشه، این مسئله را روشن می‌کنیم؛ طراحی لوگو بر عهده طراح‌ سایت نیست، تمام!

انتخاب نام تجاری و لوگو، مواردی هستند که محدود به سایت نیستند؛ پس باید یک کاردان را در این زمینه پیدا کنید و این کار را به او بسپارید. پس یکی از مهم‌ترین وظایف کارفرما در طراحی سایت، این است که یک طراح لوگو و یک متخصص برندسازی پیدا کند تا این کارها را به بهترین شکل انجام دهند.

طراحی‌ تصویر

درست است که در طراحی‌ سایت از تصاویر استفاده می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که طراح سایت، باید نقش گرافیست را هم اجرا کند! تنها ارتباطی که بین این دو متخصص وجود دارد، این است که طراح‌ سایت، از تصاویری که گرافیست تولید کرده است، استفاده می‌کند. خوب است که این دو بزرگوار با یکدیگر در ارتباط باشند تا تصاویری که تولید می‌شوند، با طراحی سایت هماهنگی داشته باشند و هر المانی، ساز خودش را نزند!

عکاسی

طراحی‌ سایت و عکاسی، دقیقا مانند قطب شمال و جنوب هستند و هیچ‌ ربطی به یکدیگر ندارند! یکی از وظایف کارفرما در طراحی سایت، استخدام عکاس است. اما اگر بودجه کافی ندارید و می‌خواهید پروژه را اقتصادی ببندید، پس بهتر است از طراح‌ سایت بخواهید تا از تصاویر استوک که در سایت‌هایی مانند freepik فروخته می‌شوند، استفاده کند. فراموش نکنید که هزینه تهیه این تصاویر به عهده کارفرماست.

تحقیق و بازاریابی

یکی از کارهای رایجی که هر طراح‌ سایتی انجام می‌دهد، بررسی و تحلیل سایت رقبای شماست. او این کار را پیش از تولید موکاپ انجام می‌دهد و هدفش نیز تحلیل صفحات و پیدا‌کردن آیتم‌های مورد نیاز است. کارفرمایان عزیز باید بدانند که طراح‌ سایت، دیجیتال‌ مارکتر نیست و اصلا ممکن است هیچ دانشی از مارکتینگ نداشته باشد! به همین دلیل هم نمی‌تواند نظرات تخصصی در این زمینه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *