5 Google Analytics 4 “نقص” که می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید


از زمانی که Google Analytics 4 در اواخر سال 2020 منتشر شد، بازاریابان از آن انتقاد کردند.

لیست شکایات طولانی است – از حرکت از ردیابی کاربر به ردیابی رویداد، تا گزارش‌های استاندارد گمشده، و جایگزینی نرخ پرش با نرخ تعامل، به نام چند مورد.

GA4 پلت فرم غالب برای اندازه گیری عملکرد وب سایت و رفتار کاربر است. (این تا حدودی به این دلیل است که رایگان است و بسیاری از رقبا در طول سال ها ناپدید شدند زیرا نمی توانستند نرم افزار خود را بدون هیچ هزینه ای ارائه دهند.)

اگرچه برخی استدلال می کنند که GA4 در بسیاری از زمینه ها کوتاهی می کند، من معتقدم که بسیاری از این نقص های درک شده در واقع، پیشرفت های واقعی در محصول هستند.

این مقاله به بررسی پنج انتقاد اصلی از GA4 می پردازد و چگونگی کمک واقعی آنها به بهبود آن را روشن می کند.

1. اختلاف و اختلال در داده ها

یکی از نگرانی های اصلی در مورد GA4، احتمال وجود اختلاف و اختلال در داده ها است. این نیز در سال 2012 اتفاق افتاد، زمانی که کاربران مجبور شدند از Google Analytics اصلی (GA2) به Universal Analytics (GA3، AKA UA) تغییر کنند.

با هر تکرار، روش استفاده شده توسط هر ابزار تحلیلی برای محاسبه کاربران و جلسات منحصر به فرد تغییر می کند. این برای اندازه‌گیری دقیق‌تر این نقاط داده حیاتی است که تقریباً در همه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می‌شوند.

منتقدان استدلال می‌کنند که مدل جدید داده و پروتکل اندازه‌گیری منجر به ناسازگاری می‌شود و اتکا به GA4 برای گزارش‌دهی دقیق را دشوار می‌کند. این یک نقص در منطق آنهاست.

با درک نکردن تفاوت ها، آن را نادرست فرض می کنند، در حالی که واقعیت این است که دقیق تر از UA است.

به همین دلیل است که متخصصان تجزیه و تحلیل (مثل من) بیش از یک سال است که از مشاغل برای فعال کردن GA4 حمایت می کنند. این تضمین می کند که شما یک سال کامل از داده ها را برای مقایسه های معنی دار داشته باشید (مقایسه GA4 در مقابل UA با بیش از یک سال داده).

به دلایل مختلف، بسیاری از سازمان‌ها برای اطمینان از جمع‌آوری صحیح داده‌ها، تا آخرین لحظه منتظر بودند یا به خود زحمت نمی‌دادند پیکربندی را بررسی کنند. آنها اکنون در هنگام انجام تحلیل مقایسه ای دوره با چالش بزرگی روبرو هستند.

کاربران باید از این فرصت استقبال کنند، طرح‌های اندازه‌گیری خود را دوباره بررسی کنند و رویکرد جامع‌تر و جامع‌تری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها اتخاذ کنند. با GA4، سازمان‌ها می‌توانند از چندین منبع داده (از طریق وارد کردن داده‌های شخص ثالث) استفاده کرده و آنها را برای به دست آوردن درک عمیق‌تری از کاربران و سفرشان که با UA تقریباً غیرممکن بود، ادغام کنند.

2. منحنی یادگیری و پیچیدگی رابط

GA4 یک رابط کاربری اصلاح‌شده و رویکردی متفاوت برای گزارش‌دهی معرفی می‌کند که منجر به منحنی یادگیری شیب‌دار برای بسیاری از کاربران می‌شود.

هر تغییری در UI دشوار است. رابط کاربری GA4 بدون هیچ شباهتی به نسل قبلی خود کاملاً بازنگری شده است. منتقدان استدلال می کنند که پیچیدگی رابط جدید مانع پذیرش و قابلیت استفاده آن می شود.

این نباید برای هیچ کاربری تعجب آور باشد. اکثر ارتقاء نرم افزارها به نسخه های جدید با رابط کاربری جدید همراه هستند. با هر رابط کاربری جدید، همیشه یک منحنی یادگیری وجود دارد.

رابط بازطراحی شده نشان دهنده تغییر به سمت رویکرد کاربر محورتر است. این به همه کاربران (بازاریابان و تحلیل‌گران) قدرت می‌دهد تا داده‌ها را به شیوه‌ای شهودی‌تر و قابل تنظیم‌تر کاوش کنند و امکان تجزیه و تحلیل عمیق‌تر و کشف الگوهای پنهان را فراهم کند.

رابط قابل تنظیم جدید به شما امکان می دهد رابط GA4 را واقعاً متعلق به خود کنید. گزارش هایی را که برای کسب و کار شما اعمال نمی شود حذف کنید. گزارش های سفارشی را که متناسب با سازمان شما هستند اضافه کنید. گزارش ها را به دسته های معنادار سازماندهی و گروه بندی کنید. (نیازی نیست بدانید که گوگل چگونه فکر می کند گزارش ها باید نامگذاری یا گروه بندی شوند!)

در حالی که منحنی یادگیری اولیه ممکن است دلهره آور باشد، مزایای بلندمدت بهبود تفسیر داده ها و بینش های عملی و یک رابط کاملاً قابل تنظیم بسیار بیشتر از این ناراحتی موقت است.

3. داده های تاریخی محدود

یکی دیگر از انتقادات GA4 سازگاری محدود آن با داده های تاریخی UA است. کاربران استدلال می کنند که این محدودیت توانایی انجام تحلیل روند معنی دار و ردیابی دقیق عملکرد بلندمدت را مختل می کند.

این جدید نیست.

زمانی که GA به UA مهاجرت کرد، همین نگرش اتخاذ شد. در سال 2012، گزینه ای برای انتقال داده های قدیمی به منطق اندازه گیری جدید UA وجود نداشت. این امر باعث شد تا کسب و کارها سیب را با پرتقال (قبل و بعد از تغییر) در داده های خود مقایسه کنند.

بسیاری از متخصصان تجزیه و تحلیل مدت‌هاست که طرفدار و استدلال کرده‌اند که بینش تحلیلی کمی از بازبینی داده‌های بیش از یک سال و مطمئناً بیش از دو سال به دست می‌آید. تأثیر همه‌گیری بر بسیاری از مشاغل، مقایسه داده‌های سال به سال را بی‌معنی می‌کند، و همچنین مقایسه ماه‌های گذشته با دوره مشابه سه یا چهار سال قبل را بی‌معنی می‌سازد.

وب سایت ها و برنامه ها به روز شده اند، استراتژی های بازاریابی مدرن شده اند و اقتصاد جهانی و ترجیحات کاربران تغییر کرده اند. مگر اینکه گزارش شما این را در نظر بگیرد، گزارش صرف کاربران، جلسات و حتی اعداد فروش خارج از زمینه بی معنی بود و هنوز هم بی معنی است.

حداکثر محدودیت ذخیره سازی داده GA جدید 14 ماهه در مقایسه با گزینه “نامحدود” قبلی نگران کننده است. برای رفع این مشکل، گوگل به همه حساب ها یک حساب BigQuery (انبار داده) رایگان داده است. با ذخیره داده های خود در اینجا، شما هنوز هم تقریباً یک بازه زمانی نامحدود از فضای ذخیره سازی دریافت می کنید.

مسلما، پیکربندی و استفاده از BigQuery ساده نیست. این مستلزم یک منحنی یادگیری تند و تعهد زمانی است که فراتر از بسیاری از کاربران Google Analytics است، به ویژه آنهایی که تیم داده خودشان را ندارند.

با داده های تاریخی محدود، باید رویکرد خود را برای اندازه گیری مجدد ارزیابی کنید. چگونه موفقیت را ارزیابی می کنید؟ اتخاذ GA4 ما را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های جمع‌آوری داده‌های خود را مجدداً مرور کنیم و KPI را دوباره تعریف کنیم.

این تغییر دیدگاه جدیدی را در تجزیه و تحلیل داده ها ایجاد می کند که به جای تکیه بر روندهای تاریخی، بر بینش های زمان واقعی و آینده نگر تمرکز می کند. در نتیجه، می‌توانیم استراتژی‌ها را با پویایی‌های فعلی بازار هماهنگ کنیم و به سرعت با تغییر رفتار مصرف‌کننده سازگار شویم.

در حالی که تجزیه و تحلیل دیجیتال به ارزیابی عملکرد بازاریابی کمک می کند، در ایجاد سوالات بسیار موثرتر از پاسخ به آنها است. بررسی تجزیه و تحلیل‌های خود برای تغییرات رفتار کاربر – و سپس بررسی چرایی آن – ارزش بیشتری نسبت به استفاده ساده از آن برای تأیید اثربخشی کمپین دارد.

4. کاهش گزینه های سفارشی سازی

GA4 رویکرد ساده‌تری را برای ردیابی و سفارشی‌سازی رویداد در مقایسه با نسخه قبلی خود ارائه می‌دهد.

منتقدان ادعا می‌کنند که این کاهش در گزینه‌های سفارشی‌سازی (فقط گزارش‌های سفارشی) توانایی ردیابی اقدامات خاص کاربر و تطبیق تجزیه و تحلیل‌ها را برای نیازهای فردی کسب‌وکار محدود می‌کند. با این حال، این نقص ظاهری آغازگر دوره جدیدی از کارایی است.

GA4 بازاریابان و تحلیلگران را قادر می‌سازد تا با ساده‌سازی ردیابی رویداد، بر مهم‌ترین معیارها و نتایج تمرکز کنند. ما را وادار می کند که الزامات ردیابی خود را مجدداً ارزیابی کنیم و معیارهایی را که واقعاً مهم هستند اولویت بندی کنیم، که منجر به بینش های مختصر و کاربردی تر می شود.

گزینه‌های سفارشی‌سازی کاهش یافته، رویکرد استانداردتر به تجزیه و تحلیل را ترویج می‌کند، که معیارسازی و مقایسه‌های کل صنعت را تسهیل می‌کند.

علیرغم ادعای منتقدان مبنی بر کاهش سفارشی سازی، GA4 سطوح بیشتری از سفارشی سازی را برای رابط کاربری ارائه می دهد.

شما می توانید (با استفاده از ویژگی کتابخانه) رابط کاربری را کاملا سفارشی کنید و هر تعداد گزارش سفارشی و بخش گزارش اضافه کنید.

با کمی تلاش، کل رابط کاربری را می توان بر اساس نیازهای کسب و کار شما سفارشی کرد.

با انجام این کار، گزارش‌های معمولاً مورد نیاز به راحتی قابل دسترسی هستند.

گزارش هایی که هرگز استفاده نشده اند را می توان از رابط کاربری حذف کرد.

نتیجه دسترسی سریعتر به داده ها و بهره وری بیشتر است.

با تاکید روزافزون بر حفظ حریم خصوصی کاربران، مکانیسم‌های سخت‌گیرانه‌تر جمع‌آوری داده‌ها و مدیریت رضایت GA4 انتقاداتی را برانگیخته است. منتقدان استدلال می کنند که اقدامات حفظ حریم خصوصی افزایش یافته در دسترس بودن داده ها را برای تجزیه و تحلیل محدود می کند و مانع از توانایی بازاریابان برای درک کامل مخاطبان خود می شود.

با این حال، این نقص درک شده برای ایجاد اعتماد و شفافیت بسیار مهم است. با پذیرش شیوه های حفظ حریم خصوصی، کسب و کارها می توانند روابط خود را با کاربران تقویت کنند و خود را به عنوان مباشر داده های اخلاقی معرفی کنند.

به عنوان بخشی از انتقال به GA4، سیاست‌های حریم خصوصی وب‌سایت و برنامه باید بازبینی شوند. برای سایت‌هایی که سیگنال‌های Google را به عنوان بخشی از «هویت گزارش» فعال کرده‌اند و تحت جنبه‌های قانونی GDRP کار می‌کنند، این بررسی بسیار مهم است.

تغییرات در رویکرد اندازه گیری خود را بپذیرید

هنگامی که از شگفتی اولیه رابط جدید عبور کردید و متوجه شدید که چرا پنج شکایت برتر در مورد آن در واقع پیشرفت های مثبتی هستند، احتمالاً شروع به قدردانی از GA4 خواهید کرد.

در حالی که مواردی در ویژگی‌های استاندارد وجود ندارند، این امیدواری وجود دارد که Google آنها را در نسخه‌های بعدی دوباره اضافه کند. (ابزار حاشیه نویسی و توانایی ذخیره بخش های از پیش تعریف شده از گزارش های استاندارد توسط کاربران نادیده گرفته می شود.)

اگرچه بسیاری از بازاریابان به طور گسترده عرضه به‌روزرسانی GA4 را «یکی از بدترین‌ها» می‌دانند، اما بهبودهایی را به همراه دارد که احتمالاً در عرض چند ماه مورد استقبال بیشتر کاربران قرار خواهد گرفت.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید