یکی از چیزهایی که در مورد سئو دوست دارم دوگانگی ذاتی آن است.
ما باید از هر دو طرف مغزمان استفاده کنیم:
- وقتی صحبت از کمپین های درون صفحه، محتوا و حتی لینک بیلدینگ به میان می آید، مغز مناسب است.
- چپ مغز وقتی صحبت از تکنیک، تجزیه و تحلیل داده ها و غیره می شود.
با این حال، به راحتی می توان به سئو فکر کرد که عمدتاً چپ مغز است. تاکتیک های سئو به شدت بر داده ها و ارقام عددی تکیه دارند. ما به دانش فنی و بهینه سازی کلمات کلیدی متمایل هستیم. به طور منطقی، ما به آنچه اعداد به ما میگویند واکنش نشان میدهیم و مراحل بعدی را بر اساس آن تصمیم میگیریم. این یک رویکرد اثبات شده است.
اما در مورد افرادی که این داده ها را هدایت می کنند چطور؟ در مورد قصد آنها چطور؟ آیا میتوانیم از تفکر خلاقتر برای دنبال کردن استراتژیهای بهینهسازی بهتر استفاده کنیم؟
وقتی صحبت از سئو به میان می آید، هدف ما در واقع به دست آوردن لینک آبی رنگ برتر نیست. این در مورد دستیابی به افراد مناسب و رفع نیازهای آنها از طریق دادن آنچه می خواهند در سریع ترین و آسان ترین زمان ممکن است.
بنابراین، چگونه به آن هدف برسیم؟
کاربران همیشه به دنبال انجام کاری هستند، چه یافتن اطلاعات، سرگرم شدن و یا خرید یک محصول. چگونه از داده های عاطفی و رفتاری برای حمایت از آنها استفاده کنیم؟
اینجاست که تفکر طراحی مطرح می شود.
تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: اتخاذ یک طرز فکر طراح.
این یک چارچوب انسان محور برای حل مسئله به روشی است که یک طراح انجام می دهد – با تصمیم گیری برای حل یک مشکل با استفاده از خلاقیت به جای داده به تنهایی.
فرآیند تفکر طراحی معمولاً به پنج مرحله تقسیم می شود:
- همدلی کنید
- تعريف كردن
- ایده پردازی کنید
- نمونه اولیه
- تست و ارزیابی کنید
با تفکر طراحی، تنها بر راه حل نیست، بلکه بر کاربر نهایی نیز تاکید می شود.
سئو به طور خاص بر ارائه بهترین راه حل برای یک مخاطب خاص تمرکز دارد. این در مورد درک قصد کاربر و افزودن ارزش است.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
فرآیند بهینه سازی جدید
1. همدلی: مخاطبان خود را بشناسید
همدلی در این زمینه حول شناسایی و درک مخاطبان شما متمرکز است.
بهترین استراتژی SEO با درک افرادی که در حال جستجو هستند، برای کشف مصرف کننده بهینه می شود. این تضمین می کند که ارزش افزوده ای برای کاربران و در نهایت افزایش مخاطبان خود از طریق افزایش دید ارگانیک دارید.
تحقیقات کاملی انجام دهید تا در مورد مخاطبان فعلی خود بیاموزید و بینش هایی در مورد رفتارهای جستجو، انگیزه ها و نقاط درد به دست آورید.
تعدادی ابزار برای کمک به تحقیق در مورد مخاطب هدف شما وجود دارد. استفاده از گوگل آنالیتیکس برای فهمیدن اینکه چه کسی به سایت شما می آید یک مکان عالی برای شروع است.
در GA4، می توانید گزارش های مخاطبان را در زیر مشاهده کنید کاربر > ویژگی های کاربر برای شناسایی مکان، جنسیت، سن، زبان و حتی علایق در صورت وجود.
همچنین میتوانید از Google Trends، Facebook Audience Manager و ابزارهای نقشهبرداری یا نظرسنجی پرسونا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان بالقوه خود استفاده کنید.
جمع آوری این اطلاعات کمک می کند تا تلاش ها از انتخاب کلمه کلیدی تا تولید محتوا و تلاش های خارج از صفحه انجام شود. زمانی که استراتژی سئوی شما بر روی دستیابی به مخاطبانی که کاملاً درک میکنید لنگر بیفتد، میتوانید کارآمدتر به آنها دسترسی پیدا کنید.
عمیق تر حفاری کنید: راهنمای سئو برای تحقیق مخاطب و تحلیل محتوا
2. تعریف کنید: ما در صدد حل چه مشکلی هستیم
مرحله بعدی شامل تجزیه و تحلیل داده های مخاطبان شما برای تعریف چالش های سئوی است که قصد دارید به آنها رسیدگی کنید. این برای اطمینان از اینکه شما خواستهها و نیازهای واقعی مخاطبان را از طریق تلاشهای SEO به جای کار بر اساس فرضیاتی مانند حجم جستجو یا کلیکها برطرف میکنید، بسیار مهم است.
بر اساس مخاطبان منحصربهفردی که شناسایی کردهاید، میتوانید چالشهای خاصی را که باید به آن رسیدگی کنید و نحوه دسترسی به کاربران را بهتر تعیین کنید. در نظر گرفتن:
- چه پیامها و اصطلاحاتی بیشتر در بین مخاطبان هدف شما طنین انداز میشود؟
- آیا کاربران برای یافتن اطلاعات مرتبط در وب سایت شما مشکل دارند؟
- آیا در محتوای شما شکاف هایی وجود دارد که باید پر شود؟
- بر اساس موقعیت مکانی، مخاطبان از چه موتورهای جستجویی فراتر از گوگل استفاده می کنند؟ Yandex، Baidu، DuckDuckGo؟
- بر اساس سن و جنسیت، چه موتورهای جستجوی غیر سنتی را باید در نظر بگیرید؟ TikTok، YouTube، Amazon، Pinterest؟
تعریف واضح مشکل به شما این امکان را میدهد تا تلاشهای خود را بر روی حوزههایی متمرکز کنید که بیشترین تأثیر را بر عملکرد سئوی شما دارند.
3. ایده: چگونه می توانیم آن مشکل را به بهترین شکل حل کنیم؟
با درک روشنی از چالش سئو، تا آنجا که ممکن است راه حل های بالقوه زیادی را مطرح کنید. به راحتی می توانید در الگوی بهینه سازی سایت خود بر اساس داده های تحلیلی و روند جستجو قرار بگیرید، اما با تفکر طراحی، بر داده های کیفی به داده های کمی تأکید می کنیم.
چند تکنیک مختلف طوفان فکری برای کمک به فراتر رفتن از عادات تفکر چپ مغز شما عبارتند از:
- مغز نویسی: همه افراد گروه سه ایده مرتبط با چالش را یادداشت می کنند. از آنجا، هر کس ایده های خود را به فرد کناری منتقل می کند تا شروع کننده های فکری را توضیح دهد و استراتژی ها یا تاکتیک ها را اضافه کند. این روند تا زمانی که ایده ها به کل گروه منتقل شود تکرار می شود. در نهایت، همه به هر ایده کمک کرده اند.
- انفجار ستاره: با توجه به یک ایده یا استراتژی خاص، یک ستاره شش نقطه ای در اطراف ایده ایجاد کنید و با طرح سؤالات کی، چه، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه. تمرکز بر این عناصر کلیدی برای هر ایده، تیم را تشویق می کند تا در مورد ارزش و اجرا فکر کند.
خارج از چارچوب فکر کنید و در نظر بگیرید که چگونه از طریق محتوا، به روز رسانی وب سایت یا تجربه کاربری برای مخاطبان خود ارزش ایجاد کنید. در این تمرین، کمیت کلیدی است – از تفکر متقابل کارکردی برای ایجاد ایدههای متنوع فراوان استفاده کنید.
- آیا گسترش محتوا چیزی است که می تواند به رفع چالش شما کمک کند؟
- آیا به محتوای اضافی نیاز دارید که به یک نقطه درد توجه کند؟
- آیا نیاز به بهبود سهولت کاربران در یافتن محتوای موجود دارید؟
- آیا رسانه های اجتماعی باید برای افزایش دید و گسترش دسترسی در نظر گرفته شوند؟
- آیا تاکتیک های روابط عمومی وجود دارد که می تواند به ایجاد پوشش کسب درآمد کمک کند (یعنی پیوندهای ورودی و ذکر نام تجاری)؟
- آیا رسانه های دیگر، مانند ویدئو، وبینار یا پادکست، به طور بالقوه به رفع نیاز کمک می کنند؟
شاید تاکتیک های سنتی سئو به حل چالش خاص شما کمک کند. اما اغلب، با ادغام تاکتیکهای بین کانالی، میتوانید بهتر با چالشهای سئو مقابله کنید و برای کاربران ارزش بیافزایید.
عمیق تر حفاری کنید: برنامه ریزی سئو: طرح سئو یک صفحه ای شما
4. نمونه اولیه: چیزی را بسازید
قبل از اجرای هر استراتژی یا تاکتیک سئو در مقیاس، “نمونه های اولیه” را برای تجسم و آزمایش ایده های خود ایجاد کنید.
تجسم در درک اینکه چگونه یک استراتژی ممکن است به مشکل یا چالش رسیدگی کند بسیار مهم است. با این حال، نمونه اولیه شما نباید دارایی بصری با وفاداری بالا باشد.
این می تواند شامل موارد زیر باشد:
- به روز رسانی نقشه های کلمات کلیدی و خوشه های موضوعی.
- پیش نویس قطعات محتوای نمونه.
- ساخت ماکت از ویژگی های جدید.
- توسعه وایرفریم برای به روز رسانی وب سایت.
در بسیاری از موارد، ابزارهای فانتزی و تیمی از مهندسان لازم نیست. میتوانید از ابزارهای lo-fi مانند Figma یا Google Sheets برای ساختن نمونههای اولیه که به وضوح راهحل را بیان میکنند، استفاده کنید.
هر شکلی که یک نمونه اولیه به خود بگیرد، حفظ مشکل یا چالش منحصر به فرد در ذهن و ارتباط آن با مخاطب ضروری است.
زمانی که اثربخشی نمونه اولیه خود را در نظر می گیرید، از نقش آفرینی استفاده کنید تا خود را به جای مخاطب هدف قرار دهید.
عمیق تر حفاری کنید: انتقال بینش کلمات کلیدی به غیر SEO: یک رویکرد بصری
5. تست و ارزیابی کنید: آیا این راه حل کار می کند؟
تفکر طراحی برای سئو بسیار منطقی است زیرا، مانند سئو، یک فرآیند تکراری است.
گام نهایی جمع آوری بازخورد در مورد «نمونه های اولیه» و/یا تاکتیک هایی برای اصلاح راه حل ها و استراتژی ها است.
عمدا تاکتیک های خود را آزمایش کنید و به طور مداوم بر عملکرد نظارت کنید. از یک چارچوب مدرن برای اجرای تست های سئو استفاده کنید. برای تکامل رویکرد خود و درک بهتر نقاط درد، فرهنگ آزمایش را بپذیرید.
- A/B همه چیز را از متادیتا گرفته تا پیامرسانی و ساختار محتوا را آزمایش میکند.
- برای درک بهتر نحوه استفاده مخاطبان از وب سایت شما از نقشه حرارتی استفاده کنید.
- کلمات کلیدی و پیام رسانی را با استفاده از Google Ads تست کنید.
- تست قابلیت استفاده از طریق ابزاری مانند Hotjar یا UserTesting را در نظر بگیرید.
- فعالانه از طریق نظرسنجی به دنبال بازخورد در مورد طراحی، چیدمان و عملکرد سایت خود باشید.
تغییرات در رفتار کاربر به طور مستقیم و فوریتر از KPIهای سئو سنتی قابل اندازهگیری است.
با آزمایش با کاربران واقعی، میتوانید در مراحل اولیه بازخورد جمعآوری کنید و تنظیمات لازم را در طول مسیر انجام دهید.
حل خلاقانه مشکل برای سئو
به یاد داشته باشید، همه چیز با تعریف مجدد مشکلاتی که سعی در حل آنها داریم شروع می شود.
بازنگری چالشهای سئو پیرامون نیازها و چالشهای مخاطبان هدف به ما این امکان را میدهد که بهتر به مردم آنچه میخواهند ارائه دهیم.
وقتی تلاشهای سئوی شما بر روی مخاطبان مناسب متمرکز باشد، دسترسی به آنها آسانتر میشود. ترافیک افزایش می یابد، که منجر به تبدیل بیشتر می شود.
از تفکر طراحی برای ایجاد تعادل بین جنبه های تحلیلی و خلاقانه سئو استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از زمان استفاده از داده ها، نادیده گرفتن روندها و ریسک پذیری داشته باشید و در نهایت به شما امکان می دهد کمپین های سئوی کاربر محور و تاثیرگذارتری ایجاد کنید.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.