ایالات متحده مجوز هواوی برای فروش تراشه را لغو کرد


دولت آمریکا مجوز اینتل و کوالکام برای فروش تراشه به هواوی را لغو کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هواوی اولین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی خود را در ماه گذشته منتشر کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، ایالات متحده همچنان به محدود کردن پیشرفت فناوری چین ادامه می دهد و اخیراً مجوزهای اینتل و کوالکام برای خرید و فروش تراشه به هواوی را لغو کرده است. این حکم بر تراشه هایی که هواوی برای رایانه ها و تلفن های همراه استفاده می کند تأثیر می گذارد و باید فوراً اعمال شود.

هوآوی از سال 2019 در فهرست سیاه محدودیت های تجاری ایالات متحده قرار گرفته است. اما با وجود تحریم ها، اخیراً با تولید لپ تاپ های مجهز به هوش مصنوعی نگرانی سیاستمداران آمریکایی را برانگیخته است. سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا قانون جدید را اعلام کرد:

ما دائماً در حال ارزیابی بهترین نحوه حفاظت از منافع سیاست خارجی و امنیت ملی خود هستیم و دائماً تهدیدات و تغییرات فناوری را رصد می کنیم.

این سخنگو از اظهار نظر در مورد اینکه آیا شرکت‌هایی غیر از هواوی نیز مشمول تحریم‌ها هستند یا خیر، خودداری کرد، اما تایید کرد که مجوزهای صادراتی خاص هواوی را لغو کرده است.

کارشناسان امنیت ملی همواره هواوی را به همکاری با دولت چین در زمینه جاسوسی سایبری متهم کرده اند، در حالی که هواوی چنین اتهاماتی را رد می کند. وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای به این ادعاها واکنش نشان داد و اعلام کرد:

چین به شدت با استفاده بیش از حد از مفهوم امنیت ملی و سوء استفاده از کنترل های صادراتی برای سرکوب شرکت های چینی بدون توجیه مخالف است.