خبر ” مدیرعامل شرکت ملی نفت: افزایش ۷۰ درصدی تولید در دولت سیزدهم “


به گزارش اکوایران، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز، ۲۰ اردیبهشت، در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری از حضور هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه خبر داد.

بخش بالادستی صنعت نفت وظیفه ثروت‌آفرینی و درآمدزایی دارد. کل فعالیت در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت برای این است که رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشیم؛ پارسال از محل صادرات نفت و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.

پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مخازن نفتی و گازی دنیا در ایران است

واگذاری ۷۰۰ چاه کم‌بازده و بسته به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور انجام شده است، زیرا بخش خصوصی می‌تواند کمک کند تا کل زنجیره بالادست صنعت نفت به گردش درآید و این نمایشگاه محل دیدن این دستاوردهاست.

حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال دو برابر شده است. این موضوع نشان می‌دهد مخازن نفتی و گازی ایران آن‌قدر جذاب است که با وجود تحریم نیز شرکت‌های خارجی در ایران حاضر می‌شوند. پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مخازن نفتی و گازی دنیا در ایران هستند.

تولید نفت در ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم ۷۰درصد افزایش داشته است. تأمین کالاهای مورد نیاز درون‌چاهی و دیگر تجهیزات مورد نیاز در بالادست صنعت نفت در اولویت است. ایران ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و مجموع ذخایر نفت و گاز ایران معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام است.

تولید نفت سخت‌تر شده است

اکنون بیشتر میدان‌های نفتی ایران در نیمه‌دوم عمر خود قرار دارند و امروز تولید نفت سخت‌تر شده است. وقتی صادرات نفت دوبرابر می‌شود نشان‌دهنده مدیریت در همه بخش‌هاست. کارهایی که در این زمینه انجام دادیم در سه بخش است که شامل اقدام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌شود.

اکتشافات ذخایر جدید در دولت سیزدهم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است. در این دولت هشت مخزن نفتی و گازی جدید کشف‌ شده و کشف تازه‌ای هم محقق شده است که در آینده نزدیک وزیر نفت آن را اعلام خواهد کرد.

در بخش توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده که معادل سالی یک‌ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، اما در دو و نیم سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که سالانه ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و رشدی چهار برابری را نشان می‌دهد؛ این‌ها دستاوردهای بزرگ و افتخارهای دولت سیزدهم است.

پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی بستیم که ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به ۲ میدان مشترک بود.

۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه ۴ میدان

۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه ۴ میدان قرارداد امضا شد. ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این قراردادها برای توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان بود و در این قرارداد برای نخستین بار ۶ بانک و ۲ شرکت اکتشاف تولید وارد عمل شدند. برای فاز دوم میدان مشترک آذر نیز یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شد.

۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی حفاری شده است. تا نیمه نخست امسال برداشت از فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی افزایشی خواهد یافت، همچنین عملیات اجرایی قرارداد جدید آزادگان را خواهیم داشت.

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است. ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجراست.

نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای فشارافزایی

چند روز پیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم.

پروژه فشارافزایی در پارس جنوبی، ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم باید در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند.

بهره‌برداری از ۳۰ پروژه نفتی در ۱۴۰۳

امسال ۳۰ طرح به ارزش ۸ میلیارد دلار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و عملیات ۱۹ طرح به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیز آغاز می‌شود. همچنین به‌زودی قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی را امضا می‌کنیم.

بهره‌برداری پروژه سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی، همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌گیری از این پروژه محروم بود.

در سال ۱۴۰۲ رکورد ذخیره‌سازی گاز شکسته شد. افزون بر دو مخزن ذخیره‌سازی قدیمی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» به‌زودی به‌عنوان مخازن ذخیره‌سازی آماده بهره‌برداری خواهند بود. امسال همچنین تولید از میدان‌های «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سویی ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش هم بهره‌برداری می‌شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.

(کل: ۰ میانگین: ۰)

لینک کوتاه :

© ایزی وب سئو 2024