هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال


وقتی مردم در مورد هوش مصنوعی (AI) می شنوند، اغلب به نمونه های معروفی مانند الکسا، سیری و خودروهای خودران فکر می کنند. با این حال، برنامه های متعدد هوش مصنوعی در پشت صحنه نیز کار می کنند. این امر به ویژه در بازاریابی دیجیتال صادق است، جایی که مشاغل از هوش مصنوعی برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، علی بابا، بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک جهان، از هوش مصنوعی برای پیش بینی خواسته های مشتریان استفاده می کند. این پلتفرم همچنین از پردازش زبان طبیعی برای تولید توضیحات محصول برای سایت استفاده می کند. پس واضح است که هوش مصنوعی نقشی جدایی ناپذیر در بازاریابی دیجیتال ایفا می کند و برای بازاریابانی که به دنبال هدایت ترافیک به سازمان خود و بالا بردن سطح شهرت آن هستند، هوش مصنوعی برای رشد و موفقیت بازاریابی دیجیتال ضروری است.

به آن اضافه شده است گزارش مک کینزی تاکید کرد که 90 درصد از رهبران تجاری برنامه‌هایی برای ادغام هوش مصنوعی در تجارت خود در دو سال آینده دارند. این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه هوش مصنوعی برای رشد و موفقیت کسب و کار ضروری است.

هوش مصنوعی چیست و چگونه می تواند برای رشد بازاریابی دیجیتال مفید باشد؟

در سال 1950، ریاضیدان آلن تورینگ آینده ای را متصور شد که در آن ماشین ها بتوانند وظایف انسانی را سریعتر از آنها انجام دهند. امروزه، پیش‌بینی‌های تورینگ با ظهور ابزارها و تکنیک‌های مولد هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شده‌اند. در هسته خود، هوش مصنوعی توانایی یک ماشین برای انجام فعالیت هایی مشابه مغز انسان است. این ماشین ها گهگاه بر روی مجموعه داده های عظیم آموزش داده می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند تا بینش مشتریان، بازارها و رقبا را به دست آورند. به عنوان مثال، الف گزارش تایمز آو هند نشان داد که 45 درصد از شرکت‌ها در صنایعی مانند کالاهای مصرفی و خرده‌فروشی، کشاورزی، بانکداری و امور مالی هوش مصنوعی را در فرآیندهای تجاری خود به کار گرفته‌اند. با پذیرش بیشتر شرکت‌های هوش مصنوعی، بازاریابان دیجیتال نیز اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال درک کرده‌اند. همانطور که در زیر ذکر شد، مزایای آن برای یک برند قابل توجه است و باید بهینه شود. در اینجا چند روش وجود دارد که هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال می تواند موثر باشد:

1. بازاریابی هدفمند

هوش مصنوعی به شرکت ها کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنند. این مجموعه داده های بزرگ را برای پیش بینی رفتارهای خرید کاربر تجزیه و تحلیل می کند. علاوه بر این، از تکنیک های پردازش زبان طبیعی (NLP) برای شناسایی احساسات مشتری نسبت به یک محصول استفاده می کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین بیشتر به تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس ترجیحات، رفتارها و سابقه خرید کمک می‌کنند و از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی و پیش‌بینی رفتار مشتری آینده استفاده می‌کنند. این به شرکت ها کمک می کند تا کمپین های بازاریابی هدفمند را برای هر بخش مشتری ایجاد کنند.

2. بازاریابی محتوایی مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی محتوا را هدایت کنند و به آنها کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان تاریخی از منابع مختلف، نوع محتوایی را که مشتریانشان به آن علاقه‌مند هستند، درک کنند. ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT نیز می توانند برای فرآیند تولید محتوا استفاده شوند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای تشخیص اینکه مشتری در چه مرحله‌ای از فرآیند خرید است مفید باشد. این در هنگام برنامه ریزی استراتژی های محتوا نیز مفید است. به عنوان مثال، اگر ابزارهای هوش مصنوعی تشخیص دهند که مشتری فقط در حال خرید و مقایسه محصولات یا خدمات موجود است، بازاریابان می توانند محتوایی را به کاربران ارائه دهند که به آنها کمک می کند تصمیم خود را بگیرند.

3. هوش مصنوعی در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

هر بازاریاب باید به مدیریت ارتباط با مشتری تسلط داشته باشد. انجام این کار به آنها کمک می کند تا رابطه ای سالم با مشتریان فعلی داشته باشند و کاربران بالقوه را جذب کنند. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از هوش مصنوعی برای تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال است. به عنوان مثال، NLP را می توان برای بخش بندی درخواست های مشتری دریافتی استفاده کرد، به این معنی که می توان به کسانی که نیاز به پاسخ سریع دارند، فورا رسیدگی کرد و نارضایتی را به حداقل رساند.

همچنین بخوانید: راهنمای سریع شغلی در بازاریابی دیجیتال

چگونه هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال می تواند فرآیندها را ساده کند

فعالیت های اصلی بازاریابی شامل درک نیازهای مشتری، تطبیق آنها با محصولات یا خدمات و ترغیب آنها به خرید است. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که فعالیت های بازاریابی مختلف را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در اینجا آمده است که چگونه هوش مصنوعی فرآیندهای بازاریابی مختلف را ساده می کند.

1. استراتژی و برنامه ریزی

هوش مصنوعی نقش مهمی در استراتژی و برنامه ریزی دارد. حجم زیادی از داده ها را به سرعت و کارآمد تجزیه و تحلیل می کند و بینش ها و روندهای ارزشمندی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد که می توانند برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، وظایف روتین را خودکار می کند و گردش کار را ساده می کند، که بازاریابان را قادر می سازد در زمان صرفه جویی کرده و روی ایجاد یک استراتژی بازاریابی تمرکز کنند.

2. مدیریت محصول

هوش مصنوعی به بازاریابان دیجیتال در شناسایی نیازهای مشتری و ایجاد محصولی مطابق با انتظارات آنها کمک می کند. علاوه بر این، الگوریتم‌های هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار تصمیم‌گیری عمل می‌کنند و تصمیم‌گیری‌های خرد در زمان واقعی و حیاتی را خودکار می‌کنند، که به بازاریابان اجازه می‌دهد بر روی تحقیقات مشتری و توسعه محصول تمرکز کنند. علاوه بر این، بازاریابان دیجیتال می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساده‌سازی چرخه عمر محصول خود استفاده کنند و محصولات را کارآمدتر و در زمان کمتری به بازار عرضه کنند.

3. مدیریت قیمت گذاری

هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی پیشرفته و الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌های تاریخی و بی‌درنگ برای بهینه‌سازی استراتژی‌های قیمت‌گذاری استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها همچنین می‌توانند پاسخ‌های مشتری به تغییرات قیمت را تجزیه و تحلیل کنند و نقطه قیمت بهینه را برای به حداکثر رساندن درآمد تعیین کنند. بازاریابان می توانند با درک اینکه چگونه تغییرات قیمت بر تقاضای مشتری تأثیر می گذارد، استراتژی های قیمت گذاری رقابتی را تدوین کنند.

چگونه هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال تجربه مشتری را بهبود می بخشد؟

خودکارسازی تعاملات مشتری از طریق چت بات ها و سایر ماشین های مجهز به هوش مصنوعی زمان پاسخگویی را کاهش می دهد و تجربه مشتری را افزایش می دهد. در اینجا نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال باعث بهبود تجربه مشتری می شود.

  1. تکنیک‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، داده‌های دقیق مشتری را آشکار می‌کنند که به شرکت‌ها کمک می‌کند خدمات پیشگیرانه و شخصی‌شده به مشتریان ارائه دهند.
  2. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا نقاط عذاب مشتری را شناسایی کرده و محصولاتی را که می‌توانند این مشکلات را حل کنند، که می‌تواند به حفظ مشتریان کمک کند، کمک کند.
  3. وقتی پیام‌های برند شخصی‌سازی می‌شوند، شانس بالایی برای تبدیل سرنخ وجود دارد. این به این دلیل است که مصرف کنندگان به آنچه می خواهند می رسند و احساس ارزشمندی و مرتبط بودن می کنند.
  4. NLP داده های مشتریان بالقوه را تجزیه و تحلیل می کند و از آن برای ارائه محصولات منحصر به فرد استفاده می کند.

کدام ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینه سازی بازاریابی دیجیتال موثر هستند؟

کسب‌وکارها می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی، ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار و ارائه یک تجربه شخصی مشتری استفاده کنند. در اینجا بهترین ابزارهای هوش مصنوعی است که مشاغل می توانند برای بهینه سازی بازاریابی دیجیتال از آنها استفاده کنند.

1. Marketmuse

این یک ابزار بهینه سازی هوش مصنوعی است که به بازاریابان کمک می کند زمان بارگذاری صفحه وب خود را کاهش دهند. علاوه بر این، ممیزی محتوا را خودکار می کند و متوجه می شود چه چیزی برای کسب و کار کار نمی کند.

2. آیا می توانم رتبه بندی کنم

این ابزار سئو مبتنی بر هوش مصنوعی، بینش‌ها و توصیه‌هایی عمیق به شرکت‌ها برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ارائه می‌کند.

3. جستجوگرها

این یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که وب‌سایت‌های با عملکرد برتر را تجزیه و تحلیل می‌کند و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی‌های درون صفحه مانند استفاده از کلمه کلیدی، طول محتوا و ساختار ارائه می‌دهد.

4. Jasper.ai

Jasper.ai یک ابزار کپی‌نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی به بازاریابان کمک می‌کند تا محتوای جذاب و جذاب ایجاد کنند. این پیش نویس محتوا را بر اساس دستورات داده شده تولید می کند و پیشنهاداتی را برای بهبود کیفیت محتوای موجود ارائه می دهد.

5. تصویرسازی

این ابزار بازاریابی رسانه های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی به بهینه سازی کمپین های رسانه های اجتماعی کمک می کند. از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مخاطبان، شناسایی روندها و پیشنهاد استراتژی‌های محتوا برای افزایش تعامل و کسب نتایج بهتر استفاده می‌کند.

نحوه پیاده سازی هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی دیجیتال

اگر می‌خواهید از رقبای خود جلوتر بمانید، راه‌هایی را برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برای رشد و موفقیت در نظر بگیرید. برخی در زیر آورده شده است:

1. چت ربات ها

چت بات ها با حل سوالات کاربران به افزایش تعامل مشتری و تجربه مشتری کمک می کنند. آنها را می توان در وب سایت یک شرکت ادغام کرد و به عنوان یک ابزار بازاریابی برای افزایش تجربه کاربر استفاده کرد. می تواند با مشتریان در مکالمه ای شبیه به انسان درگیر شود.

2. توصیه های محصول شخصی

شرکت ها می توانند از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه های شخصی برای محصولات استفاده کنند. علاوه بر این، با استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال، کسب‌وکارها می‌توانند علایق مشتریان خود را بر اساس تاریخچه مرور و خریدشان درک کنند.

3. وظایف و گردش کار خودکار

شرکت‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف تکراری و ساده‌سازی جریان‌های کاری استفاده کنند. به عنوان مثال، چت ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به سوالات مشتریان رسیدگی کنند و پشتیبانی 24/7 را ارائه دهند و افراد را برای تعاملات پیچیده‌تر آزاد کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بازاریابی ایمیلی، توزیع محتوا، بهینه‌سازی تبلیغات و سایر فرآیندهای معمول بازاریابی را خودکار کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و بهبود کارایی شود.

همچنین بخوانید: چگونه هوش مصنوعی آینده دیجیتال مارکتینگ را شکل می دهد؟

با دوره های آنلاین بازنشسته، حرفه بازاریابی خود را به سطح بعدی ببرید

Emeritus آرایه ای از دوره های دیجیتال مارکتینگ که به یادگیرندگان بینشی جامع از آخرین پیشرفت ها در این زمینه می دهد. این دوره ها برای متخصصان تازه کار و با تجربه طراحی شده اند تا درک خود را از جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال، مانند بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و مدیریت رسانه های اجتماعی (SMM) و سایر موارد افزایش دهند. با توجه به تغییرات سریع در چشم‌انداز دیجیتال فعلی، از جمله اهمیت فناوری در بازاریابی آنلاین، چنین دوره‌هایی تنها می‌توانند به شما کمک کنند که از رقبا جلوتر بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید