چگونه انواع بازار موفقیت بازاریابی و سئو را شکل می دهند


شکستن کد برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی همیشه برای بازاریابان و سئوکاران چالش برانگیز بوده است.

ما اغلب خود را غرق در تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال می‌دانیم، اما متوجه می‌شویم که آنها همیشه کلید رشد در چشم‌انداز شدید رقابتی امروزی را ندارند.

با این حال، یک عامل مهم و در عین حال نادیده گرفته شده وجود دارد که باید به طور قابل توجهی بر انتخاب ها و اولویت های ما در مورد کانال ها و تاکتیک های بازاریابی تأثیر بگذارد.

این مقاله به بررسی اهمیت درک نوع بازاری می‌پردازد که یک کسب‌وکار در آن فعالیت می‌کند و چگونه می‌تواند تصمیمات بازاریابی ما را شکل دهد.

برندهای مختلف، تاکتیک های بازاریابی متفاوت

تیم سولو، مدیر ارشد اجرایی در Ahrefs، چند ماه پیش یک پست لینکدین منتشر کرد.

توجه من را به خود جلب کرد زیرا نشان داد که بسیاری از تاکتیک‌های رایج در کتاب بازاریابی دیجیتال برای رشد Ahrefs، یکی از معتبرترین ابزارهای سئو در بازار، مورد نیاز نیست.

بعد دوباره، اخیرا، این را دیدم هفتمدر توییتر بخوانید با پاسخی از آماندا ناتیویداد، معاون بازاریابی در SparkToro:

این باعث شد به این فکر کنم که چرا این استراتژی‌ها کار می‌کنند/کار می‌کنند، و آیا می‌توان آنها را دوباره تحت چه شرایطی تکرار کرد.

آیا همه ما باید از بازاریابی عملکرد و تخفیف های استراتژی های بازاریابی خود صرف نظر کنیم و فرض کنیم که کار خواهد کرد، یا این چگونه کار می کند؟

قطعاً علمی پشت آن نهفته است، و همه چیز به نوع بازار مربوط می شود.»

انواع بازار چیست؟ و برای ما به عنوان بازاریاب و سئوکار چه معنایی دارند؟

درک نوع بازاری که کسب و کار در آن فعالیت می کند اغلب نادیده گرفته می شود.

چهار نوع بازار مختلف تاثیر زیادی بر نحوه انتخاب و اولویت بندی کانال ها و تاکتیک های بازاریابی ما دارند، یعنی:

  • رقابت کامل.
  • رقابت انحصاری
  • انحصار چندجانبه.
  • انحصار.

توجه: انواع بازارهای فوق ممکن است لزوماً منعکس کننده واقعیت نباشند، اما تقریبی از نحوه عملکرد بازارهای مختلف را ارائه می دهند.

1. رقابت کامل

در بازار رقابت کامل، بازار بزرگ است، خریداران و فروشندگان زیادی وجود دارد و محصولات مشابه هستند.

شرکت ها کنترل زیادی روی قیمت ندارند (سهم بازار شرکت تاثیری بر قیمت ندارد) و مانع ورود به این بازار بسیار کم یا صفر است.

در اینجا، مصرف کنندگان پادشاه هستند زیرا می توانند به راحتی بین محصولات جابجا شوند (محصولات مشابه هستند)، و کسب و کارها نمی توانند قیمت ها را دستکاری کنند، بلکه نتیجه عرضه و تقاضا هستند.

این بازار برای فروشندگان/کسب و کارها یک نقطه ضعف است زیرا رقابت زیاد است. احتمالاً می شنوید که مشتریانی که در چنین بازارهایی فعالیت می کنند می گویند: “مخاطبان ما همه هستند.”

نمونه ای از مشاغلی که در بازار رقابت کامل فعالیت می کنند، خرده فروشان آنلاین کتاب هستند.

آنها اساساً دقیقاً همان محصول را می فروشند. فقط با جستجوی کلمات کلیدی تطبیق گسترده در Semrush برای “کتاب”، می توانیم ببینیم که تقاضای آنلاین بسیار بالا است:

این برای استراتژی سئو و بازاریابی به چه معناست

در اینجا چیزی است که من هنگام کار برای مشاغلی که در این نوع بازار کار می کنند یاد گرفتم:

برندسازی مهم است

ایجاد آگاهی و اعتماد از برند بهترین راه برای متمایز کردن تجارت شما در این بازار است. محتوای مرحله آگاهی در کانال های رسانه های اجتماعی و سئو در اولویت است.

در سئو، من همچنین یک تجزیه و تحلیل برند انجام می دهم، ببینم افراد چه نوع (نام تجاری) + الگوهای پرس و جو کلمات کلیدی را جستجو می کنند، و مطمئن شوید که ما برای آن پرس و جوها بهینه سازی می کنیم.

برای مثال:

  • نظرات (نام تجاری): یک صفحه گواهی در وب سایت خود ایجاد کنید تا آن جستجوها را جذب کنید تا شهرت نام تجاری خود را کنترل کنید و از کلیک روی آنها در وب سایت های شخص ثالث اجتناب کنید.
  • هرگونه سؤال متداول در مورد (برند): مطمئن شوید که به جای از دست دادن کلیک بر روی وب سایت های شخص ثالث، به تمام سؤالات متداول برند خود در وب سایت خود پاسخ می دهید. این همچنین به شما کمک می کند تا داستان برند خود را کنترل کنید.
وب سایت های دیگر در حال پاسخگویی به سؤالات مربوط به نام تجاری نایک هستند.

اگر نایک نیستید (بیشتر کسب‌وکارها اینطور نیستند)، نمی‌توانید داستان و اطلاعات برندتان را که توسط وب‌سایت‌های دیگر مدیریت می‌شود، رها کنید.

پاسخ‌ها را به سؤالات متداول در صفحه درباره، صفحات محصولات و غیره اضافه کنید.

بومی سازی

در صورت امکان و مرتبط، به فرصت های بومی سازی نگاه کنید. «کتاب‌های نزدیک من» و «کتاب‌ها را در (محل) بخرید» رویکرد خوبی خواهد بود.

در اینجا یک اسکرین شات از Semrush برای «کتاب‌های پالو آلتو» است که حجم جستجوی متوسط ​​و دشواری کلمات کلیدی پایین را نشان می‌دهد (برای کسانی که طرفدار این معیار هستند):

طاقچه پایین

به عنوان سئو و بازاریابان، کنترل زیادی بر تصمیمات تجاری و اینکه کدام بازارها را هدف قرار دهیم نداریم.

با این حال، همیشه می توانید استراتژی خود را محدود کنید و ابتدا بر بازارها/مخاطبان خاص تمرکز کنید و برند خود را از آنجا رشد دهید.

به شخصیت های مختلف مشتری فکر کنید و استراتژی محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

در حالی که کسب‌وکارها در این بازار ممکن است در بازاریابی عملکرد سرمایه‌گذاری کنند، این می‌تواند رویکردی غیرعاقلانه باشد زیرا کنترل کمتری بر قیمت‌گذاری محصول خود دارند (نمی‌توانند قیمت‌های خود را به دلیل رقابت شدید افزایش دهند).

این منجر به خوردن حاشیه سود آنها می شود زیرا، مانند نمونه کتاب ما، قیمت محصولات بدون تغییر باقی می ماند.

از آنجایی که قیمت کتاب بسیار استاندارد است و از فروشنده ای به فروشنده دیگر تفاوت چندانی ندارد، نمی توانید بگویید که من این کتاب را به قیمت 30 دلار می فروشم زیرا هزینه خرید من بالا است، در حالی که قیمت استاندارد برای این کتاب 20 دلار از همه فروشندگان دیگر است. .

خدمات مشتری در این ساختار بازار ضروری است و ممکن است راهی باشد که کسب و کار خود را متمایز می کنید.

2. رقابت انحصاری

همه این مشتری را ملاقات کرده اند که می گوید: “ما رقیب نداریم.” این احتمالاً فقط یک تجارت است که در بازار رقابت انحصاری فعالیت می کند. این به این معنی است که در حالی که هیچ کس به طور مستقیم محصول مشابه کسب و کار شما را ایجاد نمی کند، جایگزین هایی وجود دارد.

به عنوان مثال، چند سال پیش، من یک مشتری متخصص در تشخیص مشکلات زانو داشتم. آنها دستگاهی برای تشخیص مشکلات زانو ایجاد کردند. آنها گفتند که تنها مردم دنیا هستند که این دستگاه را می سازند و می فروشند.

در این صورت آنها باید انحصار باشند، درست است؟

نه دقیقا. از آنجایی که آنها تنها فروشنده این دستگاه ها هستند، مردم دائماً برای تشخیص بیماری به پزشکان و پزشکان مبتلا به مشکلات زانو مراجعه می کنند. جایگزین این دستگاه “تست دستی” است که توسط متخصصان انجام می شود. بنابراین در این بازار، رقابت وجود دارد، نه رقبای مستقیم.

مثال دیگر می تواند یک وب سایت تجارت الکترونیکی باشد که “لباس شب” را می فروشد.

فقط با جستجوی کلیدواژه های تطبیق گسترده در Semrush برای این کلمه کلیدی “لباس شب”، می توانیم متوجه شویم که تقاضا برای لباس شب بالا است:

و در حالی که برندهای مختلف “لباس شب” را می فروشند، هر یک سبک و بازار هدف مشخصی را ارائه می دهند و به آنها اجازه می دهد تا خود را متمایز کنند و وفاداری به برند ایجاد کنند و بنابراین در یک رقابت انحصاری در نظر گرفته شوند.

بازار رقابت انحصاری بسیار شبیه به بازار رقابت کامل است. تفاوت اصلی این است که مصرف کنندگان ممکن است به اندازه کافی در مورد جایگزین های مختلف در بازار اطلاعات نداشته باشند.

این برای استراتژی سئو و بازاریابی به چه معناست

در اینجا چیزی است که من هنگام کار برای مشاغلی که در این نوع بازار کار می کنند یاد گرفتم:

  • مانند نوع بازار رقابت کامل، کمپین های آگاهی از برند بسیار مهم هستند. اطمینان از اینکه سوالات متداول برند شما در وب سایت شما پاسخ داده می شود ضروری است.
  • استراتژی محتوای خود را طوری تنظیم کنید که بر جستارهای مرحله آگاهی تمرکز کند، به علاوه کلمات کلیدی میانی و دم بلند و پایین قیف. برای مثال “لباس شب”، رویکرد من این بود:
    • روی الگوهای کلیدواژه «(رنگ/اندازه/مدل/ مناسبت)+ لباس شب» تمرکز کنید. این یک فرصت عالی برای ملاقات با کاربرانی است که به دنبال جایگزین هایی برای روش های آزمایش دستی موجود هستند، به سؤالات آنها پاسخ دهید و نام تجاری خود را معرفی کنید.
    • هدف “چه بپوشیم تا + (رویداد)”.
  • از موضوعات پرطرفدار سرمایه گذاری کنید. اینجاست که باید از Google Trends استفاده کنید، با ابزار بازی کنید و کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید تا موضوعات پرطرفدار مرتبط را در استراتژی محتوای خود هدف قرار دهید.
  • بازاریابی عملکرد قوی ترین اهرم در این بازار است. از آنجایی که مصرف کنندگان در این بازار اطلاعات کافی در مورد همه جایگزین ها/برندهای موجود ندارند، باید به آنها اطلاع دهید و بهترین راه برای انجام سریع این کار تبلیغات است. همچنین از آنجایی که مانع ورود به این بازار کم است، می توان از تبلیغات به عنوان مکانیزم دفاعی برای جلوگیری از از دست دادن سهم بازار به فروشندگان جدید استفاده کرد.

دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


3. انحصارطلبی

بازار انحصاری به این معنی است که رقابت محدودی وجود دارد. بازیگران کمی در بازار وجود دارد و مانع ورود به این بازار زیاد است.

نمونه هایی از کسب و کارها در این بازار بازیگران صنعت تلفن همراه و تولیدکنندگان خودرو هستند.

شرکت‌های SaaS مانند Ahrefs و SpakToro نیز نمونه‌های خوبی هستند. در سئو، تعداد نسبتاً کمی (در مقایسه با سایر بازارها) نرم افزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. مانع ورود (در این مورد، ایجاد ابزار تحقیق کلمه کلیدی از ابتدا) زیاد است.

چند ابزار SaaS بازار ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را کنترل می کنند و بنابراین کنترل زیادی روی قیمت گذاری خود دارند.

این نوع بازار را اغلب «رقابت ناقص» یا رقابت در میان معدودی می نامند.

این برای استراتژی سئو و بازاریابی به چه معناست

در اینجا چیزی است که من هنگام کار برای مشاغلی که در این نوع بازار کار می کنند یاد گرفتم:

کسب و کارها مجبور نیستند تخفیف ارائه دهند

اگرچه این تاکتیک مفید است، اما به دلیل ساختار بازار ضروری نیست.

بازارهای انحصاری، بازارهای رقابتی «غیر قیمتی» در نظر گرفته می‌شوند، و این توضیح می‌دهد که چرا در مثال Ahrefs که قبلاً ذکر شد، این ابزار علی‌رغم قطع تخفیف‌ها و آزمایش‌های رایگان توانست رشد کند.

بازاریابی محتوا حیاتی است

هدف قرار دادن کاربران در مراحل مختلف سفر خریدار به همان اندازه مهم است.

ما به یک مقاله کاملاً جدید در مورد روش‌های مختلف برای ایجاد محتوا برای یک محصول SaaS نیاز داریم، اما در اینجا یکی از بهترین منابع در مورد این موضوع توسط Aleyda Solis، یک برگه تقلب الگوهای کلمات کلیدی برای SaaS آمده است.

بازاریابی عملکرد برای توسعه مفید است

بازاریابی عملکرد زمانی مفید است که در حال گسترش هستید.

با این حال، ممکن است یک نقطه اشباع وجود داشته باشد که در آن افزایش هزینه تبلیغات دیگر منجر به افزایش متناسب در سهم بازار نشود. به عبارت دیگر، محدودیتی برای اینکه تبلیغات چقدر می تواند بر سهم بازار تأثیر بگذارد وجود دارد.

مزیت شما در این بازار، یافتن فرصت‌های کلیدواژه برای هدف‌یابی است که رقبای شما ممکن است به آن فکر نکرده باشند و ابتدا آنها را به دست آورید.

4. انحصار

مردم معمولاً انحصارها را غیرانتفاعی مانند شرکت های برق یا آب می دانند.

با این حال، انحصارها می توانند از انواع صنایع ناشی شوند. حتی اخیراً گوگل به انحصار صنعت تبلیغات آنلاین متهم شده است.

در یک انحصار، کسب‌وکارها کنترل کاملی بر قیمت‌گذاری خود دارند، موانع زیادی برای ورود وجود دارد و معمولاً یک تامین‌کننده وجود دارد.

چندی پیش در یک شرکت SaaS کار می کردم که سال ها تنها ارائه دهنده محصولش بود تا اینکه اخیراً رقیب دیگری وارد بازار شد.

این محصول برای توسعه دهندگان بود و تنها گزینه موجود بود. بنابراین، تجارت رشد کرد.

ممکن است تمایل داشته باشید که فکر کنید در چنین بازاری نیازی به استراتژی بازاریابی ندارید، اما این درست نیست.

این برای استراتژی سئو و بازاریابی به چه معناست

در اینجا چیزی است که من هنگام کار برای مشاغلی که در این نوع بازار کار می کنند یاد گرفتم:

شما باید پیدا شوید

این اصلی ترین چیزی است که برای رشد به عنوان یک تجارت در بازار انحصاری به آن نیاز دارید.

شما باید برای نام تجاری خود و کلمات کلیدی اصلی در SERP ها ظاهر شوید. این معمولاً بسیار آسان خواهد بود اگر مشکلات فنی شما حل شود و نمایه سازی شما به درستی تنظیم شود.

ممکن است در ابتدا نیاز به ساخت لینک داشته باشید تا برای نام تجاری خود ظاهر شود، اما اگر یک نام تجاری منحصر به فرد دارید، نباید مشکلی ایجاد کند.

سئو یک کانال اصلی است، تبلیغات پولی کمتر موثر هستند

برای این تجارت، از آنجایی که سئو کانال اصلی مورد استفاده بود، این یکی از معدود مواردی بود که سئو کانال اصلی مسئول جستجوهای برند بود.

می توان از حداقل تبلیغات پولی استفاده کرد.

درک تأثیر انواع بازار بر تلاش‌های بازاریابی دیجیتال و سئو

ما نمی توانیم استراتژی بازاریابی خود را بر اساس «اسپری و دعا» یا صرفاً با چک لیست ها اجرا کنیم.

ما باید انواع مختلف بازار را درک کنیم و اینکه چه اهرم هایی تأثیر بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت.

این همچنین هنگام تصمیم گیری در مورد پذیرش مشتری برای سئو و اهمیت نقش شما به عنوان یک سئو در یک سازمان در صورتی که در داخل خانه حرکت می کنید، مهم است.

ما سعی نمی کنیم کسب و کار خود را در خلأ رتبه بندی یا رشد دهیم. بازیگران دیگری در بازار وجود دارند، و درک ساختار بازار به ما کمک می‌کند تاکتیک‌هایی را که بیشترین تأثیر را دارند یا همان‌طور که سولو در ابتدای این مقاله گفت، «روی چیزهایی تمرکز کنیم که به وضوح ارزش کسب می‌کنید» استفاده و اولویت‌بندی کنیم.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.



دیدگاهتان را بنویسید