چیست و چگونه آن را با موفقیت انجام دهیم


تولید محتوای دیجیتال فرآیند ایجاد و انتشار محتوا در پلتفرم های دیجیتالی مانند وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و غیره است.

در این پست، نحوه ایجاد محتوای دیجیتالی را که مردم می خواهند ببینند، یاد می گیرید.

چرا تولید محتوای دیجیتال مهم است؟

دنیای آنلاین از محتوا تشکیل شده است. چه در حال جستجو در گوگل باشید و چه در TikTok پیمایش کنید، در حال مصرف محتوا هستید.

بنابراین اگر می خواهید دید آنلاین ایجاد کنید و ترافیک را به سمت وب سایت یا تجارت خود هدایت کنید، باید محتوای دیجیتال ایجاد کنید. این به شما این امکان را می دهد که به صورت آنلاین به مخاطبان هدف خود برسید.

همچنین، ایجاد محتوای دیجیتال به شما این امکان را می دهد که مخاطب ایجاد کنید و اعتماد را با آنها ایجاد کنید. برای هر چیزی که مربوط به جایگاه و موضوع انتخابی شما باشد، به مرجع اصلی تبدیل خواهید شد.

به عنوان مثال، ما اغلب در یوتیوب منتشر می کنیم. در اینجا نمونه ای از نوع نظراتی است که دریافت می کنیم:

در نهایت، شما می توانید در حقیقت از آن امرار معاش کنید می‌توانید به‌عنوان یک خالق محتوا برای مهارت‌های تولید محتوای دیجیتالی خود پول دریافت کنید، یا می‌توانید از مخاطبانی که ساخته‌اید کسب درآمد کنید – تبلیغات، قرار دادن محصولات، بازاریابی وابسته، مشاوره، فروش محصولات خود و موارد دیگر.

در اینجا چند نمونه از محتوای دیجیتالی وجود دارد که می توانید ایجاد کنید:

  1. پست های وبلاگ – شما الان دارید یکی را می خوانید. آنها یکی از رایج ترین انواع محتوای دیجیتال هستند. نحوه نوشتن یک پست وبلاگ عالی را در اینجا بیاموزید.
  2. فیلم های – آنها می توانند ویدیوهای بلندتر (مانند مواردی که در YouTube منتشر می کنیم) یا ویدیوهای کوتاه (مانند TikTok، حلقه های اینستاگرام، YouTube Shorts و موارد دیگر) باشند.
  3. پادکست ها – محتوای صوتی که می تواند از فرم کوتاه (<5 دقیقه) تا طولانی (من هفت ساعت و بیشتر دیده ام) متغیر باشد. این روزها پادکست ها در قالب های ویدئویی نیز عرضه می شوند.
  4. عکس ها، تصاویر و فایل های GIF – یکی از رایج ترین انواع محتوای دیجیتال در رسانه های اجتماعی. آنها می توانند واقعی یا تولید شده توسط هوش مصنوعی باشند. این دسته همچنین شامل تصاویر سفارشی، نمودارها، نمودارها، نمودارها، اینفوگرافیک ها، میم ها و موارد دیگر می شود.
  5. پست های رسانه های اجتماعی – اینها محتوای منتشر شده در سیستم عامل های محبوب مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین، ردیت و غیره هستند. ممکن است قالب‌های خاصی برای هر پلتفرم وجود داشته باشد (به عنوان مثال، چرخ فلک‌ها در لینکدین، موضوعات در توییتر و موارد دیگر).
  6. خبرنامه ها – ایمیل هایی که با فرکانس خاصی برای مخاطب ارسال می شوند. اینها می‌توانند مقالات طولانی، پیوندهای انتخاب شده (مانند خبرنامه ما) یا موارد دیگر باشند.
  7. دوره های آموزشی – مجموعه ای ساختاریافته از ویدیوها (گاهی اوقات همراه با متن و کاربرگ) که برای آموزش یک موضوع یا موضوع، مانند دوره SEO ما برای مبتدیان، در نظر گرفته شده است.

فرآیند تولید محتوای دیجیتال

فرآیند ایجاد محتوای دیجیتال برای هر کانال مشابه است.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

1. در مورد نوع اصلی محتوای خود تصمیم بگیرید

ساختن ویدئو با نوشتن یک پست وبلاگ متفاوت است. بنابراین هر نوع محتوای دیجیتالی نیازمند داشتن مهارت های متفاوتی است.

با این حال، حتی اگر هدف ایده آل شما این باشد که بتوانید هر نوع محتوای دیجیتالی ایجاد کنید، باید با اولویت بندی شروع کنید. در این مرحله، شروع و انجام کار واقعی مهمتر از رویاپردازی در مورد توانایی ایجاد انواع محتوا است.

پس انتخاب کنید یکی نوع محتوای دیجیتالی که می‌خواهید در ایجاد و شروع کار برتر باشید.

همانطور که اسکات یانگ نویسنده می گوید:

تلاش برای چندین کار به طور همزمان دستور العملی برای انجام هیچ یک از آنها نیست. پیشرفت نیاز به اولویت دارد. ما نیاز داریم که پروژه ها را یکی یکی انجام دهیم – نه اینکه سعی کنیم همه آنها را به یکباره مدیریت کنیم.

توصیه می‌کنم از نوع محتوایی که بیشتر به آن علاقه دارید شروع کنید. اینها می تواند ناشی از نقاط قوت طبیعی شما یا به سادگی پلتفرمی باشد که بیشترین زمان را در آن صرف می کنید.

مثلاً اگر خودتان را پیدا کنید اتلاف ساعت‌ها را در یوتیوب سپری کنید، سپس ساختن ویدیو می‌تواند بهترین کار شما باشد. برای من، از خواندن کتاب ها و پست های وبلاگ لذت می بردم، بنابراین در نهایت نوشتن را به عنوان مهارت اصلی بازاریابی خود انتخاب کردم.

2. موضوعات اثبات شده را پیدا کنید

صرف نظر از نوع یا پلتفرمی که برای آن محتوا تولید می کنید، باید مطمئن شوید که چیزی ایجاد می کنید که برای مخاطب هدف خود جذاب باشد.

هیچ چیز بهتر از روش قدیمی خوب پرسیدن از مخاطبان هدف شما نیست که آنها می خواهند ببینند.

دوستان و خانواده‌ای را پیدا کنید که با نمایه مخاطبان شما مطابقت دارند و از آن‌ها بپرسید که دوست دارند چه محتوایی را ببینند یا چه نوع محتوایی در اینترنت نادیده گرفته شده است. مثلا من به عنوان یک سرگرمی بریک رقص می کنم. بنابراین اگر بخواهم یک کانال یوتیوب در مورد شکستن راه‌اندازی کنم، به آسانی می‌توانم به محل تمرین معمولی‌ام برسم و از دوستانم سوال بپرسم.

اگر یک کسب و کار هستید و مشتریان فعلی دارید، تماس بگیرید و از آنها بپرسید. می توانید به گروه های آنلاین در فیس بوک، ردیت، دیسکورد و اسلک بپیوندید و از آنها سوال بپرسید.

فراتر از آن، می‌توانید از ابزارهایی برای مشاهده اینکه چه نوع موضوعاتی قبلاً خوب عمل کرده‌اند، استفاده کنید. این نشان می دهد که مردم به آن موضوعات علاقه مند هستند – و به آنها ادامه خواهند داد.

به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد پست های وبلاگ هستید، می خواهید موضوعاتی را که مردم در گوگل جستجو می کنند، بدانید. از آنجایی که آنها به دنبال آن موضوعات هستند، احتمالاً می خواهند در مورد آنها مطالعه کنند.

برای یافتن این موضوعات، باید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. این فرآیند یافتن کلمات و عباراتی است که افراد در موتورهای جستجو جستجو می کنند.

ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs’ Keywords Explorer است. در اینجا به این صورت است:

  1. به اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs بروید
  2. کلمه ای وارد کنید که مرتبط با آنچه می خواهید در مورد آن محتوا ایجاد کنید (به عنوان مثال، بسکتبال)
  3. برو به تطبیق شرایط گزارش
  4. برگه را به سوالات

این گزارش تمام سوالات حاوی «بسکتبال» را که بر اساس حجم جستجو مرتب شده اند به شما نشان می دهد. گزارش را نگاه کنید و سؤالاتی را که می خواهید در مورد آنها بنویسید انتخاب کنید.

نمونه های دیگر:

  • Reddit – یک زیرمجموعه مرتبط (به عنوان مثال، r/tennis اگر در حال ساخت ویدیوهای تنیس هستید) پیدا کنید و «Top» و «All Time» را انتخاب کنید. این به شما بیشترین رای مثبت را در آن ساب ردیت نشان می دهد.
  • توییتر – یک افزونه کروم مانند Twemex را نصب کنید، که محبوب ترین توییت های یک کاربر در تمام دوران را به شما نشان می دهد.
  • یوتیوب – از ابزارهایی مانند TubeBuddy یا VidIQ برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای YouTube استفاده کنید.
  • پادکست ها – از یک موتور جستجو مانند ListenNotes استفاده کنید تا ببینید کدام قسمت در جایگاه شما پرطرفدار است.

3. محتوا را ایجاد کنید

سه مرحله اصلی در فرآیند وجود دارد در حقیقت ایجاد محتوا:

بیایید نگاه عمیق تری بیندازیم.

برنامه ریزی

قبل از اینکه قلم را روی کاغذ بیاورید، باید ایده روشنی از چیستی آن داشته باشید دقیقا تو می خواهی بگویی. در غیر این صورت، خطر واقعی خارج شدن از مسیر، از دست دادن نکات اصلی و به خواب رفتن مخاطبان وجود دارد.

ممکن است به سادگی افکار خود را به عنوان یک توییت یا داستان IG بیرون بیاورید. اما حتی در این صورت، آن نوع پست ها می توانند از برنامه ریزی و بازنویسی سود ببرند:

بنابراین این مرحله به معنای ایجاد یک طرح کلی است (یا یک استوری بورد اگر در حال ساخت یک ویدیو هستید). به عنوان مثال، این پست به عنوان یک طرح کلی شروع شد:

برای ایجاد طرح کلی، من ترکیبی از موارد زیر را ترکیب کردم:

  • تجربه و دانش شخصی خودم.
  • نگاهی به آنچه که صفحات با رتبه برتر پوشش داده اند.
  • اجرای تجزیه و تحلیل شکاف محتوا.

در اینجا نحوه انجام آخرین مورد آمده است:

  1. به اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs بروید
  2. موضوع مورد نظر خود را وارد کنید
  3. اسکرول کنید به نمای کلی SERP
  4. تعدادی از صفحات با رتبه برتر را انتخاب کنید
  5. کلیک باز کردن در و انتخاب کنید شکاف محتوایی

این گزارش تمام کلمات کلیدی رایجی را که صفحات با رتبه برتر برای آنها رتبه بندی می کنند به شما نشان می دهد. اینها می توانند موضوعات فرعی بالقوه ای را ایجاد کنند که می توانیم پوشش دهیم. با این حال، ما فقط می خواهیم مرتبط ترین آنها را ببینیم، بنابراین اجازه دهید فیلتر “تقاطع” را روی 3 و 4 و 5:

با پیمایش در لیست، می‌توانیم چند موضوع فرعی را مشاهده کنیم که شامل موارد زیر است:

  • چگونه بسکتبال را یاد بگیریم
  • چگونه در بسکتبال بهتر باشیم
  • نکاتی برای بسکتبال
  • تکنیک های بسکتبال
  • چقدر طول می کشد تا در بسکتبال خوب شوید
  • چگونه در بسکتبال بیشتر توپ بگیریم

اگر در حال ساخت یک ویدیوی آموزشی در یوتیوب هستید، این فرمت اسکریپت به خوبی برای ما کار کرده است:

  1. مسئله – با مشکلی که ویدیوی شما حل می کند رهبری کنید.
  2. تیزر – نشان دهید که راه حلی برای مشکل وجود دارد، بدون اینکه آن را از بین ببرید.
  3. راه حل – نحوه حل مشکل را آموزش دهید.

وقتی طرح کلی یا استوری بورد خود را تمام کردید، توصیه می کنم از یک دوست یا همکار برای ارائه بازخورد استفاده کنید. ما این کار را برای همه طرح‌های خود (و همچنین پیش‌نویس‌ها) انجام می‌دهیم. در این مرحله، این بازخورد برای کمک به شما در شناسایی مواردی که از دست رفته است و چه چیزی می تواند بهبود یابد، به خصوص در مورد ساختار بسیار ارزشمند خواهد بود.

پدید آوردن

مهم نیست که شما چه چیزی را ایجاد می کنید، این بخش در واقع در مورد کم کردن و ساختن محتوا است.

شما در اینجا چیزهای عجیب و غریب خود را خواهید داشت (به عنوان مثال، من در حین نوشتن از یک فنجان قهوه غلیظ لذت می برم). اما از نظر تجربه، این به طور جدی در مورد مسدود کردن بخشی از زمان و کار بر روی محتوا بدون حواس‌پرتی است.

این می تواند به این معنی باشد:

  • ایجاد یک بلوک زمانی غیرقابل مذاکره در تقویم خود و تعهد به آن.
  • قرار دادن تلفن خود در حالت “هواپیما” یا در اتاق دیگری.
  • به دیگران اجازه دهید بدانند که نمی خواهید در آن زمان مزاحم شوید (به خصوص اگر در خانه کار می کنید مهم است).
  • استفاده از یک برنامه افزودنی کروم که صفحه وب را مسدود می کند.
  • خروج از همه رسانه های اجتماعی و نرم افزارهای چت تیمی، مانند Slack یا Teams.
  • مجبور کردن خود به ایجاد بدون ویرایش (این به ویژه به نوشتن مربوط می شود).

پس از اتمام ایجاد، باید (دوباره) از یک دوست یا همکار بازخورد دریافت کنید. انجام این کار به کاهش نادرستی ها، خلأهای منطقی، غلط های املایی و اشتباهات گرامری کمک می کند.

انتشار

این ساده ترین قسمت است. وقتی کارتان تمام شد، واقعاً فقط موضوع قالب‌بندی، نهایی کردن و آپلود کارتان در پلتفرم مورد نظر است.

4. اندازه گیری و نظارت بر عملکرد

تولید محتوا همه چیز در مورد حلقه بازخورد است. شما می خواهید محتوا ایجاد کنید و آن را منتشر کنید، و همچنین می خواهید بدانید که آیا به هدف رسیده است یا خیر.

آیا مردم آن را مصرف می کنند؟ آیا مردم آن را دوست دارند؟ چه چیزی را می‌توانید بهبود ببخشید یا کمتر انجام دهید؟

برای پاسخ به این سوالات باید عملکرد محتوای خود را بسنجید. علاوه بر دریافت بازخورد کیفی از مخاطبان خود، می توانید از ابزارهایی نیز برای مشاهده عملکرد گفته شده استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر نوع اصلی محتوای دیجیتال شما پست های وبلاگ است، باید کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید و ببینید آیا ترافیک جستجو ایجاد می کنید یا خیر.

همچنین باید کلمات کلیدی اصلی خود را به ردیاب رتبه Ahrefs اضافه کنید تا ببینید آیا در رتبه بالایی در گوگل هستید یا خیر:

برای پلتفرم های دیگر، احتمالاً می توانید تجزیه و تحلیل های خود را از طریق خود پلتفرم مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد محتوا برای YouTube هستید، باید به استودیوی YouTube بروید و تجزیه و تحلیل خود را بررسی کنید.

وقتی می‌بینید چیزی کار می‌کند، آن را دو برابر کنید و آن را بیشتر کنید. اما از آزمایش هم نترسید. از فرآیند علمی استفاده کنید—اگر چیزی جواب نداد، آیا می توانید روش دیگری را امتحان کنید؟ شاید یک قلاب، ساختار یا قالب متفاوت؟

همه چیز در مورد بازی کردن، آزمایش کردن، و کشف آنچه در طول مسیر کار می کند است.

افکار نهایی

دو عامل اصلی در ایجاد موفقیت آمیز محتوای دیجیتال وجود دارد:

  1. ثبات – دو چیز در اینجا: اول، برای خوب بودن در چیزی، باید به طور مداوم تمرین کنید. دوم، برای مخاطب شما سخت است که طرفدار کسی شود که یک بار خلق می کند و ناپدید می شود. پس مطمئن شوید که همیشه حضور دارید. این کار را با انتشار در فرکانسی که می توانید به آن متعهد شوید انجام دهید. اما بیش از حد جاه طلب نباشید – همیشه می توانید در آینده پیشرفت کنید.
  2. طول عمربا توجه به SEO Jacky Chou، انتشار 21 قسمت پادکست شما را در میان 1 درصد پادکست های برتر جهان قرار می دهد. این آمار به شما نمی گوید که تولید پادکست چقدر آسان است اما چقدر سریع اکثر مردم تسلیم می شوند شما می توانید بازی را به سادگی با دوام بیشتر از همه برنده شوید.

هر سوال یا نظری دارید؟ خبرم کن در توییتر.



دیدگاهتان را بنویسید