ناسا از لیزر برای ارسال اطلاعات به فضا استفاده می کند


پس از آزمایش موفقیت آمیز سیستم نوری این آژانس فضایی، ناسا اکنون از فناوری لیزر برای ارسال اطلاعات به فضا استفاده می کند.

ماموریت تحقیقاتی روان ناسا در 13 اکتبر 2023 برای بررسی منشأ هسته های سیاره ای و مطالعه سیارک فلزی سایک 16 راه اندازی شد. فضاپیمای ناسا قرار است در سال 2029 به این سیارک برسد. در این مدت، آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد از این زمان برای آزمایش فناوری جدید ارتباط لیزری خود استفاده کند.

به گفته ناسا، آنها توانستند با موفقیت سیستم ارتباط نوری (DSOC) را روی فضاپیمای Psyche آزمایش کنند. هدف از این سیستم ارتباطی ارسال داده های مبتنی بر لیزر در فاصله بین زمین و ماه است. پس از ادغام با فرستنده فرکانس رادیویی فضاپیما، ماژول DSOC با موفقیت یک کپی از داده های مهندسی را از فاصله بیش از 226 میلیون کیلومتری به زمین مخابره کرد.

فرستنده و گیرنده لیزری DSOC توانست به سرعت انتقال داده 25 مگابیت بر ثانیه دست یابد و اطلاعات را به ایستگاه downlink روی زمین ارسال کند. میرا سرینیواسان از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا توضیح داد که در 8 آوریل، تیم توانست تقریبا 10 دقیقه داده های مکرر را از فضاپیما دانلود کند.

در حالی که فضاپیمای Psyche در حال حاضر برای انتقال داده ها به زمین به فناوری رادیویی معمولی متکی است، سیستم DSOC نشان دهنده جهشی در سرعت ارتباطات فضایی است. ناسا این فناوری را برای دستیابی به سرعت انتقال داده 10 تا 100 برابر سریعتر از سیستم فرکانس رادیویی پیشرفته فعلی توسعه داد. با این حال، سرعت انتقال داده ممکن است در فواصل طولانی‌تر کاهش یابد.

در 11 دسامبر 2023، زمانی که فضاپیمای Psyche در 31 میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، سیستم DSOC ناسا توانست به حداکثر سرعت انتقال داده 267 مگابیت بر ثانیه دست یابد. آزمایش اخیر در 8 آوریل، زمانی که فضاپیما دورتر از زمین بود، به حداکثر سرعت 25 مگابیت در ثانیه دست یافت.

با توجه به اینکه ارتباطات فضایی مبتنی بر لیزر برای برقراری موفقیت آمیز پیوند نیازمند آسمان صاف و شرایط آب و هوایی مطلوب است و ارتباطات رادیویی کمتر به شرایط آب و هوایی وابسته است، بعید است که سیستم های لیزری مانند DSOC در آینده نزدیک به طور کامل جایگزین سیستم های فرکانس رادیویی شوند. .