اختلال در عملکرد ایمپلنت مغزی Neuralink در انسان


اوایل سال جاری، استارت آپ Neuralink اولین عمل جراحی کاشت مغز انسان را انجام داد. اما اخبار حاکی از اختلال در ارتباط عصبی در گیرنده است.

اوایل سال جاری، استارت‌آپ Neuralink اولین دستگاه خود را در مغز انسان کاشت و توانست با استفاده از افکار خود لپ‌تاپ را کنترل کند. اما به نظر می رسد این عمل چندان موفقیت آمیز نبوده و گیرنده این دستگاه در عملکرد مغز خود دچار مشکل شده است.

در این فناوری رشته های الکترود در بافت مغز سیگنال های مغز را می خوانند. 64 الکترود وجود دارد که هر کدام از موی انسان نازکتر است. به گفته Neuralink، این ایمپلنت مشکل داشت و برخی از الکترودها از جای خود خارج شدند. این بدان معناست که اکنون الکترودهای کمتری برای خواندن سیگنال های مغزی وجود دارد که توانایی شرکت را برای اندازه گیری سرعت و دقت Neuralink محدود می کند.

برای جبران این مشکل، Neuralink اصلاحاتی را در الگوریتم های خود اعمال کرد که در نهایت ایمپلنت را فراتر از عملکرد اولیه آن بهبود بخشید. بلومبرگ و CNBC با استناد به مقاله وال استریت ژورنال گفتند که این شرکت در ابتدا قصد داشت ایمپلنت را حذف کند، اما در نهایت نظر خود را تغییر داد زیرا این مشکل خطر مستقیمی برای سلامتی گیرنده محسوب نمی‌شود.

به گزارش بلومبرگ، مت انگل، مدیر عامل شرکت Paradromics که یکی از رقبای Neuralink است، موضوع جدا شدن الکترود را یک مشکل بزرگ و غیرطبیعی برای ایمپلنت مغزی خواند. در این گزارش همچنین اشاره شده است که چنین نقص هایی کار شرکت ایلان ماسک را برای یافتن گیرنده انسانی برای کاشت مغز در آینده دشوار می کند.