بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد؟


در سال 2009، کوکاکولا کمپین “به اشتراک گذاری یک کوکا” خود را در فیس بوک راه اندازی کرد. اسامی پرکاربرد (مثلاً کریس، الکس، مری) را روی بطری‌ها چاپ می‌کرد و از مشتریانی با نام‌های مشابه می‌خواست که تصاویر این بطری‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این اولین کمپین رسانه های اجتماعی در فیس بوک، جدا از ایجاد اختلال بود، و لایک صفحه شبکه اجتماعی کوکاکولا 39 درصد افزایش یافت. به نوعی، این کمپین به برندها کمک کرد تا به قدرت عظیم رسانه های اجتماعی و اینکه چگونه می توانند محبوبیت خود را افزایش دهند، پی ببرند. به همین دلیل است که برای شرکت ها و مدیران اجرایی مهم است که در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی و اینکه چگونه می توان از آن برای افزایش رشد کسب و کار استفاده کرد، بیشتر بدانند.

مقدمه ای بر بازاریابی رسانه های اجتماعی

این به معنای تبلیغ یا تبلیغ محصولات یا خدمات در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین، توییتر، تیک تاک، پینترست و یوتیوب است. همه چیز در مورد دسترسی به مخاطبان بیشتر، جذب مشتریان بیشتر و افزایش درآمد است. هدف نهایی بازاریابی این است که با مخاطب هدف خود درگیر شوید و با پیشنهاد برند خود ارتباط برقرار کنید.

همچنین بخوانید: در اینجا راهنمای نهایی بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال 2023 است

نمونه های بازاریابی رسانه های اجتماعی

در اینجا چند مثال محبوب وجود دارد که به شما کمک می کند تا بفهمید بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست.

1. کمپین #سالانه اسپاتیفای

کمپین #yearwrapped Spotify یک نمونه کلاسیک از بازاریابی با استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. Spotify یک داستان شخصی سازی شده برای همه کاربرانش ایجاد کرد تا همه آهنگ هایی را که در طول سال پخش می کردند و هنرمندان یا آلبوم های مورد علاقه خود را در برنامه مشاهده کنند. Spotify از مردم خواست تا داستان #سالانه خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و هنرمندان مورد علاقه خود را تگ کنند. این باعث شد میلیون‌ها نفر با داستان‌ها درگیر شوند و لیست‌های پخش #سال خود را پخش کنند. بسیاری از کاربران رسانه های اجتماعی حتی نسخه مخصوص به خود را از پست های #سال بسته بندی شده برای الهام گرفتن از Spotify ایجاد کردند و آنها را در رسانه های اجتماعی پست کردند. این کمپین در سال 2020 میزان دانلود اپلیکیشن Spotify را 21 درصد افزایش داد.

2. کمپین شات اپل در آیفون

در اکثر کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی، برندها برای تبلیغ محصولات خود با افراد تأثیرگذار یا افراد مشهور همکاری می کنند. با این حال، کمپین سالانه #shotoniphone اپل نمونه ای درخشان از تبلیغ مصرف کنندگان یک برند در رسانه های اجتماعی است. اپل کمپین «شات در آیفون» را در توییتر و اینستاگرام راه اندازی کرده و از کاربران آیفون می خواهد بهترین عکس های دوربین آیفون خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند. میلیون‌ها نفر در چالشی شرکت می‌کنند که منجر به افزایش آگاهی از برند می‌شود.

3. کمپین TikTok سازمان ملل

یکی دیگر از نمونه‌های عالی از اینکه چگونه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند قدرت‌بخش باشد، کمپین زنان سازمان ملل متحد (UN) استرالیا #EmpowerMoves TikTok در سال 2021 است. سازمان ملل یک روال رقص کوتاه و ساده را در TikTok به عنوان بخشی از این کمپین پست کرد. حرکات رقص تکنیک‌های دفاع شخصی آسانی بود که زنان می‌توانستند آن‌ها را به خاطر بسپارند و در صورت خطر از آن استفاده کنند. بسیاری از افراد مشهور به این کمپین پیوستند و ویدیوهای رقص خود را در TikTok منتشر کردند. این کمپین بیش از 130 میلیون بازدید در TikTok داشت و نرخ تعامل 85٪ داشت. این صفحه به بیش از 5.2 میلیون کاربر جدید در استرالیا رسید و صفحه UN Women استرالیا در پنج روز نزدیک به 7000 دنبال کننده به دست آورد.

اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی

این نوع بازاریابی مزایای مختلفی برای کسب و کارها دارد. این شامل:

افزایش آگاهی از برند

این فرصتی را به برندها و مشاغل کوچک می دهد تا هویت خود را ایجاد کنند و با مخاطبان زیادی درگیر شوند. این به آنها کمک می کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند و درآمد کسب و کار را افزایش دهند.

مقرون به صرفه

یکی از بزرگترین مزایای این نوع بازاریابی این است که نسبت به تبلیغات سنتی مانند بیلبوردها یا تبلیغات تلویزیونی به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد. این به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا بدون سرمایه گذاری زیاد در بازاریابی رشد کنند.

جلب اعتماد مشتری

افزایش آگاهی از برند و تعامل در رسانه های اجتماعی به کسب و کارها کمک می کند تا اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنند. وفاداری به برند و نرخ حفظ مشتری را افزایش می دهد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی بدون یک استراتژی ساده، موثر، آسان برای اجرا و هدف گرا چیست؟ در اینجا یک فرآیند گام به گام برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی وجود دارد:

مرحله 1: اهداف روشن و کوچک تعیین کنید

شما باید اهداف بازاریابی واضحی را تعیین کنید. اینها می تواند تعامل، آگاهی از برند یا تبلیغ محصولات جدید باشد.

مرحله 2: مخاطب هدف خود را مشخص کنید

درک پایگاه مخاطبان شما برای ایجاد یک استراتژی موفق رسانه اجتماعی کلیدی است. برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر تنها پلتفرم‌هایی نیستند که در آن تصاویر ارسال می‌کنید و خدمات خود را تبلیغ می‌کنید. آنها یک جامعه مجازی هستند. شما باید ترجیحات مخاطبان خود را درک کنید تا یک استراتژی مفید رسانه اجتماعی تهیه کنید، که نیاز به آزمون و خطای مشخصی دارد.

مرحله 3: پلتفرم های رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید

گام بعدی انجام ممیزی رسانه های اجتماعی است. این به تجزیه و تحلیل تعامل در پست‌های شما، درک اینکه چه نوع محتوایی بهتر عمل می‌کند و کدام پلتفرم‌ها در بین مخاطبان خاص شما محبوب هستند، اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر خدمات مشاوره کسب و کار ارائه می دهید، باید بیشتر بر بازاریابی لینکدین تمرکز کنید.

مرحله 4: طوفان فکری و جستجوی الهام

اکنون، باید به کمپین های رسانه های اجتماعی فکر کنید. می توانید از برندهای دیگر الهام بگیرید. از یک سبک کپی‌نویسی ثابت در تمام پست‌های خود اطمینان حاصل کنید.

مرحله 5: یک تقویم ماهانه رسانه های اجتماعی ایجاد کنید

ایجاد یک تقویم محتوای رسانه های اجتماعی برای حفظ ثبات بسیار مهم است. این به مشارکت بیشتر کمک می کند. همچنین می توانید از ابزارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی برای زمان بندی پست ها استفاده کنید.

نحوه انجام بازاریابی شبکه های اجتماعی

یادگیری بازاریابی در کانال های رسانه های اجتماعی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر مبتدی باشید. با این حال، در اینجا ستون های اصلی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بفهمید بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید:

  1. استراتژی: یک استراتژی بازاریابی موثر برای دستیابی به اهداف خود داشته باشید.
  2. برنامه ریزی و انتشار: زمان و دفعات محتوایی را که می‌خواهید در رسانه‌های اجتماعی پست کنید و فیلم‌ها یا تصاویر منتشر کنید، برنامه‌ریزی کنید.
  3. گوش دادن و تعامل: با انجام نظرسنجی های منظم یا درخواست بازخورد به خواسته ها یا نیازهای مخاطبان خود گوش دهید. به آنها یک فضای امن برای صحبت ارائه دهید. همچنین باید از طریق نظر دادن و پاسخ دادن به نظرات، با کاربران شبکه های اجتماعی یا برندهای مختلف ارتباط برقرار کنید.
  4. تجزیه و تحلیل و گزارش: از ابزارهای تجزیه و تحلیل عملکرد رسانه های اجتماعی برای دریافت بینش در مورد نحوه عملکرد محتوای خود و اینکه آیا قادر به دستیابی به اهداف خود هستید استفاده کنید.
  5. تبلیغات: اگر حساب رسانه‌های اجتماعی شما به اندازه کافی درگیر نشده است، می‌توانید تبلیغات حمایت‌شده را نیز دریافت کنید تا محتوایتان به مخاطبان زیادی برسد.

همچنین بخوانید: چگونه یک دوره بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند شغل شما را تقویت کند

برترین ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی

در اینجا لیستی از بهترین ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی است که می توانند استراتژی های بازاریابی شما را با برنامه ریزی پست ها، تجزیه و تحلیل تعامل و تحقیقات بازار افزایش دهند:

  • هوت سوئیت
  • بافر
  • جوانه اجتماعی
  • HubSpot
  • کانوا
  • اشاره
  • اسپرینکلر
  • eClincher
  • خلبان اجتماعی

دوره آموزشی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از پرطرفدارترین مشاغل امروزی است. با این حال، این یک زمینه بسیار رقابتی نیز هست. شما باید مهارت های بازاریابی محبوبی مانند کپی رایتینگ، طراحی، بازاریابی و تجزیه و تحلیل داده ها را داشته باشید. دوره های رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای افزایش مهارت های شما هستند.

علاوه بر مهارت‌ها، این دوره‌های بازاریابی می‌توانند به شما کمک کنند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و جنبه‌های متعدد آن و همچنین آخرین روندهای صنعتی را بیاموزید. این برنامه‌ها همچنین می‌توانند به شما یاد دهند که چگونه تحقیقات بازار انجام دهید، مطالعات موردی بخوانید و کمپین‌های بازاریابی اجتماعی مؤثر را هدایت کنید. اگر این شما را هیجان زده می کند، Emeritus’ را کشف کنید دوره های آنلاین دیجیتال مارکتینگ برای ارتقای شغل خود

توسط سنها چو

برای ما در [email protected] بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید