حسابداری مدیریتی چیست؟ بدانید چگونه یک شغل ایجاد کنید


یک حسابدار مدیریتی یک چرخ دنده محوری در چرخ یک سازمان است. آن‌ها اطلاعات مالی را به گونه‌ای انتقال می‌دهند که به مدیریت در تصمیم‌گیری تجاری کمک می‌کند. اگر ذهنیت کسب و کار محور، استعداد اعداد و مهارت های فنی لازم دارید، حسابداری مدیریتی یک مسیر شغلی فوق العاده است.

حسابداری مدیریتی چیست؟

حسابداری مدیریتی شاخه ای از حسابداری است که اطلاعات مالی را برای استفاده در تصمیم گیری و برنامه ریزی در اختیار تیم مدیریت شرکت قرار می دهد. این اطلاعات معمولاً برای ذینفعان خارجی مانند سرمایه گذاران یا تنظیم کننده ها در نظر گرفته نمی شود، بلکه به صورت داخلی برای هدایت عملیات و استراتژی شرکت استفاده می شود.

طبق گزارش Glassdoor، متوسط ​​حقوق حسابداران مدیریت سالانه 900000 روپیه است. حسابداران مدیریتی به دلیل مجموعه مهارت های تخصصی خود و ارزشی که برای سازمان خود ارائه می دهند، تمایل به دریافت حقوق رقابتی دارند.

کسب مدرک پیشرفته به حسابداران مدیریتی مشتاق اجازه می دهد تا درآمد خود را افزایش دهند و در بازار کار برجسته شوند. مقاله زیر به بحث حسابداری مدیریتی، انواع آن، چشم انداز شغلی و تفاوت آن با حسابداری مالی می پردازد.

حسابداری مدیریت چگونه کار می کند

حسابداری مدیریت به مطالعه جنبه های مدیریتی حسابداری مالی اشاره دارد. وظیفه آن طراحی مجدد حسابداری به گونه ای است که به مدیریت در تدوین سیاست ها و نظارت بر اجرای آنها کمک کند.

حسابداران مدیریتی به منظور تسهیل در تبدیل داده ها به اطلاعات مفید، رویدادها و معیارهای عملیاتی مختلف را مرحله به مرحله تجزیه و تحلیل می کنند. سپس این اطلاعات توسط مدیریت شرکت در فرآیند تصمیم گیری خود استفاده می شود. آنها معمولاً خطوط تولید، فعالیت‌های عملیاتی، امکانات و سایر پارامترهای قابل مقایسه شرکت را بررسی می‌کنند.

این حسابداران به ویژه به هزینه های محصولات یا خدمات خریداری شده توسط شرکت و ROI واقعی شرکت توجه دارند. تحلیل نسبت، تحلیل هزینه-حجم-سود، هزینه یابی سفارش کار، هزینه یابی استاندارد و تحلیل واریانس چند روش تحلیل دیگر در حسابداری مدیریتی هستند.

ویژگی های حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت همه چیز در مورد ثبت، تجزیه و تحلیل و ارائه داده های مالی به مدیریت است. داده های ارائه شده در برنامه ریزی سیستماتیک و موثر و اجرای عملیات تجاری مفید و مفید است. ویژگی های اساسی شامل:

1. اطلاعات مالی

هدف اولیه حسابداری مدیریت ارائه اطلاعات مالی به مدیریت است. اطلاعات در قالبی ارائه می شود که به سطوح مختلف مدیریت اجازه می دهد تا سیاست ها و تصمیم گیری را بررسی کنند.

2. تحلیل علت و معلول

از یک سو، حسابداری مالی ارقام مربوط به حساب های سود و زیان و ترازنامه را محاسبه می کند. از سوی دیگر، حسابداری مدیریت نیز علت و معلول واقعیات و ارقام را بررسی می کند. به عنوان مثال، اگر خسارتی رخ دهد، علل آن بررسی می شود. در صورت وجود سود، متغیرهای موثر بر سود نیز به ترتیب بررسی می شوند.

3. استفاده از تکنیک ها و مفاهیم خاص

حسابداری مدیریت مبتنی بر تکنیک ها و مفاهیم خاصی مانند هزینه یابی استاندارد، جریان نقدی و غیره است تا داده های حسابداری مفیدتر شود.

4. تصمیم گیری

برای اتخاذ تصمیمات مرتبط در حال و آینده، حسابداری مدیریت به ارائه اطلاعات مرتبط به مدیریت کمک می کند. داده های تاریخی به عنوان پایه ای برای پیش بینی تأثیرات آینده عمل می کند. این به شما کمک می کند تا در انتخاب سودمندترین مسیر اقدام تصمیم بگیرید.

همچنین بخوانید: حسابداری مالی چیست؟ چگونه به یک تجارت کمک می کند؟

اهداف حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت بر مدیریت فرآیندهای مالی داخلی یک کسب و کار تمرکز دارد. همچنین به حفظ ارتباط داده های مالی یک شرکت در مورد درآمد و هزینه ها برای حمایت از تصمیمات تجاری در مورد توسعه محصول، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل جریان های درآمد کمک می کند.

1. مدیریت فرآیندهای مالی

حسابداران مدیریتی باید عملیات مالی داخلی شرکت را پیگیری و اندازه گیری کنند تا اطمینان حاصل شود که سودآوری کلی به طور مداوم رشد می کند.

2. پیگیری درآمد، فروش، و هزینه ها

حسابداری مدیریت همچنین می تواند برای ردیابی درآمد و فروش و هزینه های مرتبط با ارائه محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده شود. درآمد و هزینه‌ها دو معیار مهم برای پیگیری و اندازه‌گیری برای کسب‌وکارها هستند و حسابداران مدیریتی ارزیابی‌ها و گزارش‌های منظمی را روی این داده‌ها انجام می‌دهند.

3. ایجاد بودجه های تجاری

حسابداری مدیریت به طور گسترده برای ایجاد و اجرای بودجه شرکت استفاده می شود. حسابداران مدیریتی از داده های موجود در مورد وضعیت مالی شرکت برای شناسایی مناطقی که می توان هزینه ها را کاهش داد یا درآمد را افزایش داد، استفاده می کند.

انواع روش های حسابداری مدیریتی

برای دستیابی به اهداف خاص سازمان شما می توان از چندین روش حسابداری استفاده کرد.

1. تجزیه و تحلیل بودجه سرمایه

هنگامی که یک شرکت در دارایی های سرمایه ای سرمایه گذاری می کند، باید تعیین کند که آیا منافع دارایی بر هزینه های سرمایه گذاری بیشتر است یا خیر. سپس این ارزیابی به بازاریابان در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری کمک می کند. تجزیه و تحلیل بودجه سرمایه مدیران و صاحبان مشاغل را قادر می سازد تا شناسایی کنند که کدام پروژه ها احتمالاً در یک دوره زمانی معین بازده بالاتری دارند.

2. مدیریت بهای تمام شده موجودی

هزینه یابی موجودی، فرآیند تخصیص ارزش پولی به موجودی است. این شامل تمام کالاهای شرکت از مواد اولیه گرفته تا محصولات ناتمام تا کالاهای نهایی می شود. این به آنها نشان می دهد که چقدر هزینه های موجودی آنها، از جمله هزینه های سربار مانند هزینه های ذخیره سازی و مدیریت، را نشان می دهد و طیف وسیع تری از گزینه ها را به آنها می دهد.

3. مدیریت بودجه

به کسب و کارها اجازه می دهد تا از قبل برنامه ریزی کنند. شرکت می تواند اهدافی را برای دوره تعیین کند و شرکت های حسابداری می توانند در تهیه بودجه برای دستیابی به آنها کمک کنند. کسب و کارها باید بودجه برنامه ریزی شده ای داشته باشند تا بتوانند وضعیت مالی خود را پیگیری کنند.

4. تجزیه و تحلیل جریان نقدی

حرکت پول نقد را برای فعالیت های عملیاتی، مالی و سرمایه گذاری بررسی می کند. تصویر واضحی از سلامت مالی شرکت در اختیار مدیریت قرار می دهد.

5. تحلیل و پیش بینی روند

از داده های فعلی و تاریخی برای پیش بینی آنچه در آینده احتمال وقوع دارد استفاده می کند. اکثر کسب‌وکارها از روش‌های پیش‌بینی برای توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود فرآیندهای خود برای نتایج بهتر استفاده می‌کنند.

6. حسابداری مدیریت در مقابل. حسابداری مالی

بین حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی بسته به موضوعات ذکر شده در زیر تفاوت معناداری وجود دارد.

7. ارتباط

حسابداری مدیریتی به فرآیندهای مالی داخلی سازمان مربوط می شود. از سوی دیگر، حسابداری مالی به فرآیندهای مالی خارجی آن مربوط می شود.

8. رشد استراتژیک

حسابداران مدیریتی بر استراتژی های رشد کوتاه مدت برای نگهداری اقتصادی تمرکز می کنند. با این حال، حسابداران مالی بر استراتژی های مالی بلندمدت برای رشد سازمانی تمرکز می کنند.

9. گزارش

حسابداران مدیریتی معمولاً برای مخاطبان داخلی گزارش تهیه می کنند. حسابداران مالی از فرمت های تعیین شده پیروی می کنند زیرا گزارش ها برای ذینفعان خارجی مانند سهامداران، سرمایه گذاران بالقوه، مدیران اجرایی و غیره تهیه می شود.

10. مثال

حسابداران مدیریتی می توانند تجزیه و تحلیل ساخت یا خرید را برای تعیین قابلیت مالی تولید یک قطعه برای کمک به تولید یک محصول انجام دهند. با این حال، حسابداران مالی به اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) که توسط آژانسی مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) صادر شده است، پایبند هستند.

همچنین بخوانید: مدیریت دارایی چیست؟ آیا رشد کسب و کار را تضمین می کند؟

شرح شغل حسابدار مدیریتی

حسابداران مدیریتی می توانند برای سازمان های دولتی، خصوصی، دولتی یا سازمان های غیرانتفاعی کار کنند. در حالی که شرح شغل یک حسابدار مدیریتی ممکن است از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد، وظایف و مسئولیت های آنها معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تهیه داده های مالی و معاملاتی برای یک تجارت
  • تجزیه و تحلیل هزینه های محصول یا خدمات و بخش بندی داده ها برای مراکز مختلف هزینه و/یا درآمد
  • ارزیابی و مدیریت ریسک های مالی
  • پیگیری و تجزیه و تحلیل داده های هزینه و درآمد برای کمک به بودجه و عملکرد بهینه شرکت.

مهارت ها و تکنیک های کلیدی حسابداری مدیریتی

حسابداران مدیریتی باید مجموعه مهارتی برای تهیه صورت های مالی دقیق و شناسایی فرصت های کاهش هزینه داشته باشند. این حسابداران مسئول انجام تحقیقات مالی عمیق در هر جنبه از عملیات شرکت (از هزینه های کالاهای فروخته شده تا خالص ارزش فعلی) با استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد به عنوان معیار هستند.

حسابداران مدیریتی از تکنیک هایی مانند تجزیه و تحلیل حاشیه استفاده می کنند که به رهبران کسب و کار کمک می کند تا بفهمند چه چیزی باعث سودآوری می شود. آنها همچنین باید شرایط بازار و روندهای مرتبط با هزینه را به دقت رصد کنند تا برای پیامدهای آتی آماده باشند.

نحوه استخدام در حسابداری مدیریت

با داشتن مدرک حسابداری می توانید مشاغل و مشاغل مختلفی را دنبال کنید. حسابداری مدیریتی را می توان در مسیرهای شغلی مختلف به کار برد و رضایت خاطر و دستمزد کافی را برای ما به ارمغان آورد. شما می توانید کار خود را در یک شرکت حسابداری شروع کنید و به عنوان یک حسابدار برتر برای یک شرکت تولیدی پیشرفت کنید. حتی می توانید به عنوان یک مشاور مستقل کار کنید یا کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

حسابداری مدیریتی را با ممتاز یاد بگیرید

بدون حسابداری مدیریتی، رهبری شرکت برای اتخاذ تصمیمات مناسب با مشکل مواجه می شود یا از تصویر واقعی مالی شرکت بی اطلاع است. از این رو، شرکت ها همیشه به حسابداران مدیریتی واجد شرایط و ماهر نیاز دارند. متخصصان علاقه مند به حرفه حسابداری مالی یا مدیریتی باید برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر، مدرک پیشرفته حسابداری را دنبال کنند.

اگر می خواهید حرفه خود را در این زمینه پیشرفت دهید، Emeritus’ دوره های آنلاین بانکداری و مالی می تواند بسیار مفید باشد بسیار مهم است که دوره هایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با برنامه و سرعت یادگیری شما مطابقت داشته باشند، و همچنین دوره هایی که بر حوزه های خاص مورد علاقه شما تمرکز دارند.

توسط میخیل پاتاک

برای ما در [email protected] بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید