مدیر عامل گوگل در مورد آینده پیوندها، هوش مصنوعی کیفیت جستجو را بدتر می کند


ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل/آلفابت در مصاحبه ای جدید به بلومبرگ گفت: از آنجایی که جستجوی گوگل به ترکیب پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی در جستجو ادامه می دهد، پیوندها ادامه خواهند داشت. آنچه باید از مصاحبه پیچای بدانید در اینجا آمده است.

آینده پیوندها برخلاف اظهارات قبلی، جایی که پیچای نشان داد که تجربه جستجو در 10 سال آینده به طور اساسی تکامل خواهد یافت، در مصاحبه بلومبرگ به نظر می رسید که نشان می دهد که پیوند به وب سایت ها همچنان بخش مهمی از نتایج جستجوی Google خواهد بود:

  • «من فکر می‌کنم بخشی از چیزی که جستجوی Google را متمایز می‌کند این است که در مواقعی که ما پاسخ می‌دهیم، همیشه به منابع بسیار متنوعی پیوند داده می‌شود. ما اکنون برای سال‌های بسیار زیادی پاسخ‌هایی در جستجو داریم. ما اکنون از هوش مصنوعی مولد برای انجام این کار استفاده می کنیم.
  • “من فکر می کنم (پیوندها) همیشه بخش مهمی از جستجو خواهند بود.”
  • زمانی وجود خواهد داشت که آنها به دنبال پاسخ های سریع هستند. پسر من سلیاک است، بنابراین ما یک سوال سریع انجام دادیم تا ببینیم آیا چیزی فاقد گلوتن است یا خیر. ما فقط می خواهیم بدانیم. اما اغلب منجر به چیزهای بیشتری می شود و سپس می خواهید بیشتر کاوش کنید. من فکر می‌کنم درک این موضوع، برآورده کردن تمام نیازها، بخشی از چیزی است که جستجو را منحصر به فرد می‌کند.»

جستجوی گوگل بدتر می شود. همچنین از Pichai در مورد بدتر شدن جستجو و “بیشتر هرزنامه SEO” سوال شد. پیچای مستقیماً به آن پاسخ نداد (یک پاسخ معمولی بدون پاسخ پیچای)، اما تفسیر من این است که پیچای موضوع را بدون تأیید آن تصدیق کرد. در اینجا چیزی است که پیچای گفت، شما می توانید تصمیم بگیرید که چه معنایی دارد:

  • هر زمان که یک انتقال وجود داشته باشد، شما یک انفجار از محتوای جدید دریافت می کنید، و هوش مصنوعی این کار را انجام می دهد. بنابراین برای ما، ما این را به عنوان یک چالش می‌بینیم، و در واقع فکر می‌کنم افرادی هستند که برای انجام آن تلاش خواهند کرد، درست است؟ بنابراین انجام این کار به خوبی چیزی است که یک محصول باکیفیت را تعریف می‌کند، و من فکر می‌کنم این قلب چیزی است که جستجو را موفق می‌کند.»

بعداً از او پرسیده شد که چقدر نگران محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است که جستجو را خراب می کند. پاسخ او:

  • «چالش برای همه و فرصت این است که چگونه می‌توانید تصور کنید که در دنیایی که محتوای ترکیبی زیادی وجود دارد، چه چیزی عینی و واقعی است؟ فکر می‌کنم این بخشی از تعریف جستجو در دهه آینده است، درست است؟»
  • «افراد اغلب فوراً به گوگل می آیند تا ببینند آیا چیزی که در جای دیگری دیده اند واقعاً اتفاق افتاده است یا خیر. این یک الگوی رایج است که ما می بینیم. ما در حال پیشرفت هستیم، اما این یک سفر مداوم خواهد بود، درست است؟

مدل کسب و کار گوگل گوگل در سال 2023 بیش از 192 میلیارد دلار فقط از طریق تبلیغات جستجو به دست آورد. از Pichai همچنین پرسیده شد که آیا یک ربات چت که به جای پیوندها، پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی را ارائه می دهد، “حمله ای به مدل کسب و کار گوگل” است.

  • بنابراین، ما همیشه دریافته‌ایم که مردم خواهان انتخاب هستند، از جمله در مناطق تجاری، و این یک نیاز اساسی است. و من فکر می کنم ما همیشه توانسته ایم آن را متعادل کنیم. همانطور که در حال ارائه مروری بر هوش مصنوعی در جستجو هستیم، تبلیغات را آزمایش کرده‌ایم و داده‌هایی که می‌بینیم نشان می‌دهد که این اصول اساسی در این مرحله نیز صادق خواهند بود.

نقل قول های دیگر. از پیچای در مورد این تصور که گوگل در زمینه هوش مصنوعی پشت سر سایر شرکت ها (به عنوان مثال OpenAI، مایکروسافت) قرار دارد، پرسیده شد، (حتی اگر گوگل در سال 2016 اولین شرکت هوش مصنوعی شد):

  • من یک دیدگاه بلندمدت دارم و می گویم، زمانی که اینترنت برای اولین بار به وجود آمد، گوگل حتی در آن زمان وجود نداشت، درست است؟ بنابراین ما اولین شرکتی نبودیم که جستجو انجام دادیم، اولین شرکتی نبودیم که ایمیل انجام دادیم، ما اولین شرکتی نبودیم که یک مرورگر ساخت. بنابراین من به این هوش مصنوعی نگاه می کنم که می دانید، ما در اولین مراحل ممکن هستیم.

در همین حال، در لحظه‌ای که من آن را یک لحظه نسبتاً تکان‌دهنده می‌دانم، Pichai – رهبر شرکتی که در عین حال بی‌عیب و نقص انجام می‌دهد و کارهای شگفت‌انگیزی انجام داده است – وقتی از یک سوال ساده پرسیده شد، نتوانست دلیل منسجمی را بیان کند: چرا کسی که به گوگل اعتماد داریم؟

  • “خب، من با این تصور موافقم که هیچ کس، شما نباید کور رهبری کنید، می دانید؟ به همین دلیل مهم است که سیستم ها را در جای خود داشته باشید. می‌دانید که مقررات، نوآوری تعادل را امتحان کنید، نقش مهمی دارد. اما از آنجایی که این سیستم‌های هوش مصنوعی توانمندتر می‌شوند، نباید فقط مبتنی بر سیستمی از افراد قابل اعتماد یا شرکت‌های قابل اعتماد باشد.

به گفته پیچای، بزرگترین تهدید برای آینده گوگل چیست:

  • “… به خوبی اجرا نمی شود.”

از پیچای همچنین پرسیده شد که آیا به این «دوران LLM» نگاه خواهیم کرد و می خندیم زیرا روزی ابتدایی و ابتدایی به نظر می رسد:

  • «امیدوارم این کار را انجام دهیم… بچه‌هایم تحت تأثیر صفحه‌نمایش‌های لمسی یا این واقعیت که آن‌ها این حجم خارق‌العاده از محاسبات را در دست دارند، تحت تأثیر قرار نگیرند. به همین ترتیب… هیچ دلیلی وجود ندارد که در عرض چند سال، محاسبات خود را صد هزار بار افزایش دهیم. … امیدوارم برخی از اینها در آینده مانند یک اسباب بازی به نظر برسد. امیدوارم اینطور باشد وگرنه ما کارمان را خوب انجام ندادیم.»

چرا ما اهمیت می دهیم. همین چند روز پیش، اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل گفت: «گوگل درباره پیوندهای آبی نیست. این در مورد سازماندهی اطلاعات جهان است، که به نظر می رسید بیانیه اخیر Pichai در مورد پیشرفت گوگل به سمت جستجوی مولد تجربه، که در آن لینک به وب سایت ها در نهایت کمتر مرکزی برای جستجو تبدیل می شود. پاسخ‌های هوش مصنوعی، حال و آینده جستجو هستند – آنها از بین نمی‌روند، به خصوص اگر ChatGPT محصول جستجوی شایعه‌اش را ارائه دهد.

مصاحبه. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و آینده هوش مصنوعی | مدار