اختراع نازک ترین کریستال نوری برای استفاده در فناوری لیزر


دانشمندان چینی در دانشگاه پکن اخیراً با اختراع نازک‌ترین کریستال نوری جهان برای فناوری لیزر به پیشرفت قابل توجهی دست یافته‌اند.

دستاورد بزرگی در فناوری لیزر به دست آمده است. دانشمندان چینی از نازک ترین کریستال نوری جهان که یک عنصر کلیدی برای فناوری لیزر است، رونمایی کردند. این ماده تبدیل کننده، کریستال نیترید بور الماس شکل نامیده می شود و ضخامت آن میکرومتر است. لیزرها نقش مهمی در زمینه های مختلف مانند پردازش میکرو نانو، مراقبت های بهداشتی و فناوری کوانتومی دارند. بنابراین کوچک سازی آنها توسعه محور و از اهمیت زیادی برخوردار است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه پکن با استفاده از “نظریه تطبیق فاز زاویه ای” جدید و استفاده از نیترید بور سبک به عنوان ماده پایه به این موفقیت دست یافتند. راندمان انرژی کریستال نیترید بور لوزی گوشه ای حداقل 100 برابر بیشتر از کریستال های سنتی با همان ضخامت است.

راندمان تبدیل فرکانس نوری این کریستال فوق نازک 8 درصد است که 100 تا 10000 برابر بیشتر از کریستال های معمولی با همان ضخامت است.

دستاوردهای این نوآوری به بهره وری محدود نمی شود، بلکه فراتر از آن است. تطبیق فاز زاویه ای به کریستال های نیترید بور توانایی کنترل قطبش نور را می دهد و راه را برای نسل جدیدی از لیزرها با ثبات، اندازه و طول موج بی نهایت هموار می کند.

پروفسور Liu Kaihui از تیم تحقیقاتی چینی پیش‌بینی کرد که این فناوری می‌تواند لیزرها را تا سطح میکرون کوچک کند و مواد زائد را برای ساخت کریستال‌های نوری بازیافت کند. این کشف می تواند آینده فناوری لیزر را تغییر دهد.