نحوه استفاده از Yoast SEO برای بهبود سئو


در عصر دیجیتال مارکتینگ امروزی، سئو برای هر کسب و کار یا فردی با حضور آنلاین بسیار مهم است. اما با توجه به فاکتورهای زیادی که باید در نظر گرفته شود، می تواند طاقت فرسا باشد.

خوشبختانه، ابزارهایی در دسترس هستند که می توانند به ساده سازی فرآیند و بهبود نتایج شما کمک کنند. یکی از این ابزارها Yoast SEO، افزونه سئو وردپرس است.

در این مقاله، نحوه استفاده از Yoast SEO را برای بهبود تلاش های SEO خود بررسی خواهیم کرد. ما اصول استفاده از افزونه، ویژگی های کلیدی برای استفاده از آن و نحوه تجزیه و تحلیل محتوای خود را برای نتایج بهینه پوشش خواهیم داد.

Yoast SEO یکی از محبوب ترین افزونه های وردپرس موجود است. ویژگی اصلی آن این است که به شما کمک می کند تا پست های وبلاگ خود را برای سئو بهینه کنید.

با افزونه Yoast SEO، می توانید به راحتی کارهایی مانند اضافه کردن توضیحات متا، انجام تجزیه و تحلیل اولیه SEO در صفحه و ایجاد یک نقشه سایت XML برای کمک به موتورهای جستجو برای ایندکس بهتر وب سایت خود انجام دهید.

Yoast SEO رایگان است، اما ارتقای ممتازی نیز وجود دارد که ویژگی های اضافی مانند تجزیه و تحلیل محتوای پیشرفته، پیشنهادات پیوند داخلی و مدیر تغییر مسیرها را ارائه می دهد.

اکنون می دانیم که Yoast SEO چیست، بیایید نگاهی به نحوه شروع کار با این افزونه بیندازیم.

در حال نصب افزونه

نصب افزونه بسیار ساده است. در داشبورد وردپرس خود، به آدرس زیر بروید افزونه ها > افزودن جدید. سپس عبارت «Yoast» را جستجو کنید.

به سادگی روی “نصب” و سپس “فعال کردن” کلیک کنید. هنگامی که افزونه شما فعال شد، می توانید برای اولین بار راه اندازی را شروع کنید.

جادوگر نصب برای اولین بار از شما اطلاعات اولیه را می خواهد. می توانید این موارد را پر کنید و پس از اتمام، نصب شما کامل می شود.

پس از تکمیل تنظیمات اولیه، حتی اگر هیچ کار دیگری انجام ندهید، Yoast قبلاً تغییراتی را به طور خودکار در وب سایت شما ایجاد کرده است، از جمله:

تنظیمات اولیه در Yoast SEO

پس از تکمیل تنظیمات، بهتر است به منوی تنظیمات بروید. بیایید نگاهی به برخی از گزینه های قابل توجه بیندازیم.

تنظیمات عمومی

اولین مورد در تنظیمات عمومی منوی “ویژگی های سایت” است. در اینجا، چندین ویژگی مختلف از پیش تنظیم شده را خواهید دید که Yoast ارائه می دهد. همه به طور خودکار غیر از «تجزیه و تحلیل زبان فراگیر» فعال می شوند، بنابراین ممکن است بخواهید نگاهی بیندازید و در صورت نیاز آنها را فعال یا غیرفعال کنید.

منوهای “اصول سایت” و “نمایش سایت” به احتمال زیاد از زمان راه اندازی اولیه شما تکمیل شده اند. اینجا به سادگی جایی است که شما تصمیم می گیرید که چگونه می خواهید نام تجاری سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود – به عنوان مثال، نام وب سایت، برچسب و لوگوی شما.

آخرین مورد در منوی تنظیمات عمومی «اتصالات سایت» (به طور رسمی ابزارهای وب مستر) است. اینجاست که می توانید سایت خود را با ابزارهای مختلف از جمله بینگ و گوگل تأیید کنید. این به Yoast اجازه می دهد تا یک متا تگ تأیید را به صورت خودکار به صفحه اصلی شما اضافه کند.

انواع محتوا، دسته بندی ها و برچسب ها

دو بخش بعدی منوی تنظیمات – «انواع محتوا» و «دسته‌ها و برچسب‌ها» – همه تقریباً کارهای مشابهی را انجام می‌دهند. آنها به شما اجازه می دهند کنترل کنید که چگونه (و اگر) کل بخش های سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود.

می‌توانید انواع مختلف محتوا (صفحات، پست‌ها، دسته‌ها و غیره) را به‌صورت خودکار فهرست‌بندی یا بدون فهرست تنظیم کنید و تصمیم بگیرید که برچسب‌های عنوان شما برای هر نوع محتوا چگونه ساختار می‌شوند.

همچنین می‌توانید نوع طرحواره (مقاله، سؤالات متداول، درباره، و غیره) را برای انواع مختلف محتوا تنظیم کنید.

باید باشی بسیار مراقب این تنظیمات باشید، زیرا می توانید به طور خودکار کل بخش های سایت خود را از فهرست خارج کنید. همچنین، داشتن نشانه‌گذاری طرحواره اشتباه می‌تواند بر رتبه‌بندی شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) تأثیر منفی بگذارد.

من به شما توصیه می کنم که این تنظیمات را همانطور که هستند رها کنید. اگر می‌خواهید موتورهای جستجو را از ایندکس کردن صفحات/پست‌های خاص جلوگیری کنید یا از نوع خاصی از طرح‌واره استفاده کنید، این تغییرات را در تنظیمات صفحه جداگانه انجام دهید.

گزینه های پیشرفته

در بیشتر موارد، بهترین کار این است که گزینه های پیشرفته را به حال خود رها کنید، مگر اینکه یک SEO کارکشته باشید. اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید، مطمئناً نمی خواهید عناصری مانند “بهینه سازی خزیدن” را تنظیم کنید.

یک چیزی که من توصیه می کنم این است که مطمئن شوید که پودر سوخاری برای موضوع شما فعال است. Breadcrumbs یک عنصر ناوبری است و به دسترسی بیشتر وب سایت شما برای کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند.

توجه داشته باشید که اگر از صفحه‌ساز مانند Elementor در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است همچنان نیاز به استفاده از یک کد کوتاه برای نمایان شدن در صفحات شما داشته باشید.

نحوه استفاده از Yoast SEO با ویرایشگر وردپرس

خوب، اکنون که اصول اولیه شروع کار را پوشش دادیم، می‌خواهم ویژگی‌های کلیدی را برای استفاده از Yoast SEO با ویرایشگر وردپرس به شما معرفی کنم.

می‌توانید با کلیک کردن روی نماد در سمت راست بالای ویرایشگر وردپرس خود برای گسترش منوی نوار کناری یا با استفاده از متا باکس «Yoast SEO» در پایین صفحه، به تنظیمات Yoast دسترسی پیدا کنید.

اینجا جایی است که اغلب با Yoast تعامل خواهید داشت و می توانید تنظیمات استاندارد را برای هر صفحه جداگانه بهینه سازی و تنظیم کنید. بیایید ویژگی های کلیدی و نحوه استفاده از آنها را بررسی کنیم.

عبارت کلیدی را متمرکز کنید

اولین بخشی که باید تکمیل کنید عبارت کلیدی است (یعنی کلمه کلیدی اصلی شما). این جایی است که شما کلمه یا عبارتی را که می خواهید در نتایج جستجو رتبه بندی کنید، وارد می کنید.

با استفاده از ابزاری مانند Ahrefs’ Keywords Explorer برای انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی می توانید تعیین کنید که کدام کلمات کلیدی را می خواهید رتبه بندی کنید.

با تکمیل این، Yoast می تواند محتوای شما را تجزیه و تحلیل کند تا ببیند چقدر بهینه شده است.

تجزیه و تحلیل سئو

بخش تجزیه و تحلیل SEO Yoast قصد دارد به شما در مورد عناصری که باید در محتوای خود بگنجانید تا بهترین شانس را در رتبه بندی برای عبارت کلیدی انتخابی خود داشته باشید، راهنمایی کند.

هر دو ابزار SEO و تجزیه و تحلیل خوانایی روی یک سیستم چراغ راهنمایی کار می کنند. هرچه عناصر پیشنهادی بیشتری در محتوای خود بگنجانید، احتمال بیشتری برای دریافت چراغ سبز خواهید داشت.

این افزونه با محاسبه فراوانی استفاده از عبارت کلیدی بر اساس تعداد کل کلمات کار می کند و بررسی می کند که آیا عناصر زیر عبارت کلیدی انتخابی شما را شامل می شود یا خیر:

  • عنوان سئو صفحه
  • پاراگراف مقدماتی
  • عنوان(های)
  • URL
  • محتوای صفحه
  • توضیحات متا
  • تگ های جایگزین تصویر

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد Yoast این است که چقدر مفید است. برای هرکسی که برای آپلود محتوا در وردپرس به عضوی از کارکنان (مانند VA) نیاز دارد، این افزونه می‌تواند به آنها کمک کند که عناصر خاصی مانند توضیحات متا را به خاطر بسپارند.

برای مثال، اگر فردی تازه وارد این نقش شود، داشتن فهرستی از چیزهایی که باید گنجانده شود، می‌تواند ابزاری عالی برای آموزش باشد.

نمرات خوانایی

تجزیه و تحلیل خوانایی در Yoast SEO به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که محتوای شما قابل درک است و پیام شما را به کاربران وب سایت منتقل می کند.

از Flesch Reading Ease برای اندازه‌گیری دشواری متن همراه با الگوریتم خود Yoast استفاده می‌کند که عناصری مانند طول و ساختار جمله و پاراگراف، استفاده از کلمات انتقالی و صدای غیرفعال را در نظر می‌گیرد.

مانند تجزیه و تحلیل SEO، تجزیه و تحلیل خوانایی نشان می دهد که کدام عناصر خوب هستند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

نکته خوب در مورد این بخش این است که یک ابزار برجسته دارد تا به وضوح نشان دهد که در کجای محتوای خود مشکل دارید.

به عنوان مثال، درصدی از میزان تأثیرگذاری متن شما توسط یک موضوع خاص را به شما می دهد. و اگر روی نماد “چشم” در سمت راست آن شماره کلیک کنید، تمام مناطقی که در آن اعمال می شود برجسته می شود. این امر باعث می شود تا به راحتی تغییرات را مستقیماً در ویرایشگر وردپرس اضافه کنید.

پیش نمایش گوگل

در بخش «پیش‌نمایش Google»، می‌توانید نحوه نمایش صفحه شما در نتایج جستجو در موبایل و دسکتاپ را مشاهده کنید.

می‌توانید URL اسلاگ، تگ عنوان و توضیحات متا را در اینجا ویرایش کنید، و Yoast به شما توصیه می‌کند که آیا طول این عناصر مناسب است و عبارت کلیدی شما را شامل می‌شود.

پیش نمایش های اجتماعی

این بخش به شما این امکان را می دهد که ببینید محتوای شما هنگام اشتراک گذاری در پلتفرم های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر چگونه نمایش داده می شود.

در اینجا، می توانید تصاویر، عناوین و توضیحات خاصی را برای هر پلتفرم تنظیم کنید. اگر این موارد را خالی بگذارید، ابزار به طور خودکار از تصویر ویژگی و عنوان وردپرس استفاده می کند.

توجه داشته باشید که برای پیش‌نمایش نحوه نمایش این عناصر در هر پلتفرم اجتماعی، به افزونه Yoast SEO Premium نیاز دارید.

طرحواره

نشانه گذاری طرحواره به موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای صفحه شما می دهد و می تواند به شما در واجد شرایط بودن برای نتایج غنی کمک کند.

می توانید از بخش طرحواره افزونه Yoast برای کمک به تعریف صفحات فردی مانند:

  • صفحه پرسش و پاسخ
  • درباره صفحات
  • یک صفحه پرداخت

گزینه‌های طرح پیش‌فرض روی هر چیزی که در تنظیمات اولیه اختصاص داده‌اید تنظیم می‌شوند. اگر چیزی را از آنچه Yoast پیشنهاد می‌کند تغییر نداده‌اید، «صفحه وب» و «مقاله» خواهد بود. اما در صورت نیاز می توانید این موارد را تغییر دهید.

تنظیمات پیشرفته

چندین کار مختلف وجود دارد که می توانید با گزینه های پیشرفته انجام دهید، از جمله:

  • از ایندکس شدن صفحه توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید.
  • موتورهای جستجو را از دنبال کردن پیوندهای موجود در صفحه متوقف کنید.
  • یک URL متعارف برای صفحه اضافه کنید.
  • از پارامترهای متا ربات های پیشرفته (noarchive، nosnippet و غیره) استفاده کنید.
  • یک عنوان پودر سوخاری اضافه کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، باید در مورد گزینه های پیشرفته بسیار مراقب باشید. در بیشتر موارد، تنظیمات پیش فرض کافی خواهد بود. اگر نمی‌دانید این تنظیمات چه کار می‌کنند، بهتر است با آن‌ها اشتباه نکنید.

با افزونه های رایگان، بیشترین بهره را از Yoast ببرید

در حال حاضر، واضح است که افزونه Yoast SEO می تواند سئوی وب سایت شما را بهبود بخشد. اما برای استفاده حداکثری از آن، بهتر است آن را با چند پلاگین اضافی که مناطقی را که Yoast پوشش نمی دهد ترکیب کنید.

یکی از بهترین افزونه ها برای استفاده در کنار Yoast، افزونه Ahrefs SEO WordPress است.

این افزونه یک صرفه جویی در زمان واقعی است زیرا به شما توصیه هایی در مورد بهبود عملکرد سئو برای هر یک از صفحات خود بر اساس ممیزی های خودکار محتوا می دهد.

علاوه بر این، عبارات کلیدی را که قبلاً در Yoast تنظیم کرده‌اید می‌گیرد و آنها را با داده‌های Ahrefs و کنسول جستجوی Google ترکیب می‌کند تا معیارهای کلیدی SEO را دقیقاً در کنار صفحات شما نشان دهد.

Yoast همچنین چندین پلاگین پولی را ارائه می دهد (هر کدام با قیمت 79 دلار در سال، در هر سایت). آنها با نسخه رایگان Yoast SEO کار می کنند و برای نیازهای خاصی مانند:

  • Yoast Local SEO
  • Yoast WooCommerce SEO
  • Yoast Video SEO
  • Yoast News SEO

Yoast SEO Premium: آیا ارزشش را دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، Yoast همچنین یک نسخه پریمیوم با ویژگی های اضافی برای کنترل سئو سایت شما در سطح پیشرفته تری ارائه می دهد. در اینجا برخی از مزایای اضافه شده Yoast SEO Premium آورده شده است:

  • امکان افزودن مترادف و عبارات کلیدی مرتبط
  • پیشنهادات پیوند داخلی
  • مدیر تغییر مسیر می دهد
  • مانیتورینگ 404
  • یاب محتوای یتیم
  • دسترسی رایگان به آکادمی SEO Yoast

Yoast SEO Premium سالانه 99 دلار برای هر وب سایت هزینه دارد. برای من، ویژگی های پیشرفته ضروری است. اما اگر فردی هستید که با چندین سایت مشتری کار می کنید یا نمونه کار خود را دارید، این می تواند هزینه غیر ضروری باشد.

منصفانه نخواهد بود که درباره Yoast SEO بدون ذکر اینکه آیا و کجا کوتاه است (بر اساس آنچه من تجربه کردم) بحث کنیم.

Yoast یک افزونه عالی برای هر کسی است که فقط می خواهد برای بهینه سازی وبلاگ خود کمک کند. اما اگر می‌خواهید کنترل پیشرفته‌تری داشته باشید، برای من، Yoast در مقایسه با سایر افزونه‌های SEO شروع به کاهش می‌کند.

بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته‌تر که می‌توانید در نسخه رایگان افزونه‌های رقیب مانند Rank Math یا All In One SEO بیابید، یا فقط با ویژگی‌های برتر Yoast در دسترس هستند یا وجود ندارند.

به عنوان مثال، پلاگین رایگان Rank Math به شما اجازه می دهد:

  • تغییر مسیرها را اضافه کنید (با Yoast Premium موجود است).
  • مانیتور کردن صفحات 404 (در دسترس با Yoast Premium).
  • سئوی تصویر را خودکار کنید (به طور خودکار متن جایگزین و عناوین تصویر اضافه کنید).
  • ادغام با گوگل آنالیتیکس
  • نمایه فوری
  • از ابزارهای پیشرفته وب مستر استفاده کنید.
  • سئوی محلی را انجام دهید (فقط به عنوان یک افزونه پولی اضافی با Yoast SEO موجود است).
  • روی WooCommerce SEO کار کنید (فقط به عنوان یک افزونه پولی اضافی با Yoast SEO موجود است).
نمونه ای از برخی از ویژگی های پیشرفته موجود در پلاگین رایگان Rank Math.

اگر فقط به کمک اولیه SEO در وبلاگ شخصی یا سایت تجاری خود نیاز دارید، Yoast عالی کار می کند. اما اگر به یک افزونه سئو برای چندین سایت نیاز دارید و شما ویژگی های پیشرفته می خواهید، این می تواند شروع به گران شدن کند. اگر چنین است، ممکن است زمان آن رسیده که گزینه دیگری را در نظر بگیرید.

افکار نهایی

Yoast SEO ابزاری عالی برای بهبود سئوی وب سایت شما است. این می تواند به شما کمک کند محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید و مطمئن شوید که پست های وبلاگ شما برای موتورهای جستجو بهینه شده اند.

ارتقای پریمیوم دارای ویژگی های عالی برای ارتقای تلاش های سئوی شما به سطح بعدی است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که Yoast یک فروشگاه یک مرحله ای برای همه نیازهای SEO شما نیست. هنوز افزونه‌ها و تکنیک‌های دیگری وجود دارند که باید از آن‌ها استفاده کنید تا بیشترین بهره را از عملکرد سئوی وب‌سایت خود ببرید.

سوالاتی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.



دیدگاهتان را بنویسید