نحوه انجام ممیزی SEO در 11 مرحله آسان (با چک لیست)


اگر وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی ندارد، ممکن است به این دلیل باشد که برخی از مسائل سئو آن را متوقف می کند.

با پیدا کردن و رفع آن مشکلات، اغلب می توانید رتبه بندی خود را افزایش دهید و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید. اینجاست که ممیزی سئو مطرح می شود.

ممیزی SEO بررسی می کند که وب سایت شما تا چه حد برای موتورهای جستجو بهینه شده است. مسائلی را پیدا می کند که ممکن است به رتبه سایت آسیب برساند و فرصت هایی برای بهبود آنها فراهم می کند.

به عنوان مثال، در اینجا یک وب سایت وجود دارد که استفاده از آن در دستگاه تلفن همراه دشوار به نظر می رسد.

از آنجایی که موبایل دوستی یک فاکتور رتبه بندی گوگل است و جستجوها در موبایل بیشتر از دسکتاپ است، این مشکل ممکن است سایت را عقب نگه دارد.

در اینجا برخی از مزایای دیگر تکمیل ممیزی SEO آورده شده است:

  • به شما امکان می دهد از رقبای خود جلوتر بمانید
  • تجربه کاربری بازدیدکنندگان شما را در وب سایت شما بهبود می بخشد
  • می تواند فرصت های ارزشمند سئو را شناسایی کند که می تواند بازده سرمایه شما را به حداکثر برساند
  • به شما امکان می دهد استراتژی سئوی خود را اصلاح کنید
  • به شما این امکان را می دهد تا اهمیت سئو را به ذینفعان در کسب و کار خود بیان کنید

برای ممیزی سئو به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای تکمیل ممیزی سئو از آنها استفاده کنید، اما ساده ترین راه برای شروع استفاده از دو ابزار رایگان است که تمام اصول اولیه را پوشش می دهد:

فرآیند ممیزی سئو هر کس متفاوت است، اما در اینجا نحوه ایجاد ممیزی سئوی خود در 11 مرحله آورده شده است:

1. یک خزیدن در وب سایت خود اجرا کنید

“خزیدن” جایی است که نرم افزار وب سایت شما را برای یافتن مشکلات سئو اسکن می کند. شما باید یکی را با استفاده از AWT اجرا کنید تا اساس ممیزی SEO خود را تشکیل دهید.

برای انجام این کار، با رفتن به حسابرسی سایت، روی آن کلیک کنید + پروژه جدید، و به Ahrefs اجازه دهید تا حساب شما را مجاز کند.

سپس بر روی آن کلیک کنید وارد كردن از کنسول جستجوی گوگل (برای انجام این کار به یک حساب Google Search Console نیاز دارید.)

هنگامی که با Google مجوز دادید، سایت خود را انتخاب کرده و کلیک کنید وارد كردن، ممیزی آغاز خواهد شد

هنگامی که حسابرسی خود را تنظیم کردید، یک بازی انتظار است. اما Ahrefs زمانی که ممیزی شما کامل شد به شما ایمیل می‌زند.

ممیزی می تواند بیش از 100 مشکل را شناسایی کند، که می تواند برای مبتدیان طاقت فرسا باشد. بنابراین اگر در ممیزی تازه کار هستید، پیشنهاد می کنم به جای اینکه سعی کنید همه مسائل را یکی یکی برطرف کنید، روی مراحل زیر تمرکز کنید.

2. کاهش ترافیک ارگانیک را شناسایی کنید و علت آن را بررسی کنید

گوگل همیشه الگوریتم های جستجوی خود را به روز می کند. بسیاری از این به‌روزرسانی‌ها موارد خاصی مانند کیفیت محتوا یا هرزنامه پیوند را هدف قرار می‌دهند. اگر همزمان با به‌روزرسانی‌های اصلی کاهش ترافیک دارید، این می‌تواند به شما بگوید که احتمالاً به چه مناطقی نیاز دارید تمرکز کنید. در اینجا نحوه بررسی است.

ریزش می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما دو دلیل اصلی عبارتند از:

سریع‌ترین راه برای بررسی اینکه آیا به‌روزرسانی به شما ضربه زده است این است که URL خود را به اکسپلورر سایت Ahrefs وصل کنید و ببینید آیا ترافیک کاهش یافته با یک به‌روزرسانی هماهنگ است یا خیر.

به عنوان مثال، در زیر می بینیم که کاهش ترافیک این سایت با آپدیت اسپم گوگل همزمان شده است.

همچنین می‌توانید عملکرد جستجوی ارگانیک خود را در کنسول جستجوی Google دوباره بررسی کنید. انجام این کار مهم است زیرا اعداد ترافیک ارگانیک Ahrefs تخمینی هستند.

برای انجام این:

  • برو به نتایج جستجو گزارش
  • تاریخ را بر روی تنظیم کنید 12 ماه گذشته
  • به دنبال هر افت قابل توجهی باشید
  • قطره‌ها را در داشبورد وضعیت جستجوی Google بررسی کنید تا ببینید آیا مطابقت دارند یا خیر

اگر ترافیک شما به صفر رسیده است، ممکن است لازم باشد یک اقدام دستی را بررسی کنید. اینجاست که یک بازبین انسانی در گوگل تصمیم می گیرد که سایت شما با الزامات جستجوی گوگل مطابقت ندارد. این بدان معنی است که برخی یا تمام سایت شما در نتایج جستجوی Google نشان داده نمی شود.

بعید است که یک اقدام دستی داشته باشید مگر اینکه کار اشتباهی انجام داده باشید. اما هنوز مهم است که قبل از شروع بررسی کنید که در آب نمرده اید.

برای بررسی اقدامات دستی، به اقدامات دستی گزارش در کنسول جستجوی گوگل

اگر چیزی غیر از «هیچ مشکلی شناسایی نشد» می‌گوید، راهنمای مجازات‌های Google ما را بخوانید.

اگر این یک اقدام دستی نیست، ممکن است لازم باشد به‌روزرسانی‌های الگوریتم Google را بیشتر بررسی کنید، زیرا می‌توانند به طور قابل توجهی بر ترافیک ارگانیک سایت شما تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، به‌روزرسانی اصلی در آگوست 2018 به نظر می‌رسد تا حد زیادی بر سلامت، تناسب اندام و سایت‌های پزشکی که در نشان دادن تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT) ناکام هستند، تأثیر می‌گذارد. در حقیقت، بری شوارتز، یک وبلاگ نویس برجسته، آن را به روز رسانی “Medic” نامید.

این به روز رسانی تمام سایت ها را نابود کرد، مانند این:

اگر متوجه کاهش شدید ترافیک همزمان با به‌روزرسانی Google شدید، صفحه تاریخچه به‌روزرسانی‌های الگوریتم Google ما را بررسی کنید.

3. موارد تکراری وب سایت خود را بررسی کنید

بازدیدکنندگان سایت شما فقط باید در یکی از این آدرس ها به آن دسترسی داشته باشند:

  • https://domain.com
  • https://www.domain.com

اگر در هر دو یا در همتایان غیر ایمن آنها قابل دسترسی باشد (به عنوان مثال، http://domain.com، http://www.domain.com) مشکل دارید

تغییرات فوق باید به نسخه اصلی سایت شما هدایت شوند.

این مهم است زیرا گوگل این URL ها را به عنوان نسخه های جداگانه سایت می بیند. داشتن بیش از یک مورد در دسترس می تواند باعث مشکلات خزیدن و نمایه سازی شود. در برخی موارد، حتی می‌تواند ارزش ویژه پیوندها را کاهش دهد و در نتیجه ممکن است بر رتبه‌بندی تأثیر منفی بگذارد.

برای بررسی اینکه همه چیز همانطور که باید کار می کند، نوار ابزار SEO Ahrefs را نصب کنید، هر نسخه URL را در مرورگر خود تایپ کنید، سپس هدرهای HTTP تا اطمینان حاصل شود که همه آنها به همان نسخه “مستر” هدایت می شوند.

مثلا اگر بازدید کنیم http://ahrefs.com، به نسخه امن در هدایت می شود https://ahrefs.com.

همین اتفاق می افتد اگر از نسخه امن www (https://www.ahrefs.com).

اگر این اتفاق نیفتد، باید تغییر مسیرها را پیاده سازی کنید.

4. مسائل مربوط به نمایه سازی را بیابید و تشخیص دهید

نتایج جستجوی گوگل از فهرست آن بدست می آید که پایگاه داده ای از صدها میلیارد صفحه وب است. صفحات شما باید در این فهرست باشند تا شانسی برای رتبه بندی داشته باشند.

مسائل نمایه سازی می تواند بسیار پیچیده باشد، اما شما می توانید مسائل اساسی را نسبتاً آسان بررسی کنید.

ابتدا، را بررسی کنید شاخص ناپذیری در ممیزی سایت برای هشدارهای “صفحه Noindex” گزارش دهید.

گوگل نمی تواند صفحات را با این هشدار فهرست بندی کند، بنابراین ارزش بررسی این را دارد که صفحاتی نیستند که شما می خواهید ایندکس شوند. اگر چنین هستند، تگ متا روبات ها را حذف یا ویرایش کنید.

5. مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است

سازگاری با موبایل از سال 2019 یکی از عوامل رتبه بندی گوگل بوده است، بنابراین بررسی اینکه آیا وب سایت شما برای موبایل مناسب است یا خیر منطقی است.

برای انجام این کار، به قابلیت استفاده از موبایل گزارش در کنسول جستجوی گوگل به شما می گوید که آیا URL ها دارای خطاهایی هستند که بر قابلیت استفاده از تلفن همراه تأثیر می گذارد.

اگر به کنسول جستجوی گوگل دسترسی ندارید، هر صفحه ای از وب سایت خود را به ابزار تست سازگار با موبایل گوگل متصل کنید.

در اینجا چند نکته دیگر در مورد سازگاری با موبایل وجود دارد:

  • از یک طرح یا تم مناسب برای موبایل استفاده کنید
  • محتوای خود را اولویت بندی کنید و مطمئن شوید که در دستگاه های تلفن همراه قابل خواندن است
  • تصاویر خود را فشرده کنید تا برای موبایل مناسب باشند، اما کیفیت را قربانی نکنید
  • همیشه وب سایت خود را در دستگاه های مختلف تست کنید

6. امتیازات Core Web Vitals خود را محک بزنید

Core Web Vitals معیارهایی هستند که Google برای اندازه گیری تجربه کاربر از آنها استفاده می کند. آنها زمان بارگذاری، تعامل و پایداری محتوا را هنگام بارگذاری صفحه اندازه گیری می کنند.

در سال 2022، جان مولر تایید کرد که گوگل فقط از Core Web Vitals به جای “سیگنال های سرعت صفحه قدیمی” استفاده می کند.

او همچنین در Reddit اظهار داشت که Core Web Vitals یک فاکتور رتبه‌بندی گوگل هستند.

اینها معیارهای اصلی هستند که باید آنها را معیار قرار دهید:

وقتی صحبت از نظارت بر این معیارها می شود، باید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل شروع کنید Core Web Vitals گزارش. اگر به داده های بیشتری نیاز دارید، آن را بررسی کنید کارایی گزارش در حسابرسی سایت Ahrefs.

7. با اصلاح صفحات شکسته، اقتدار را بازیابی کنید

داشتن صفحات شکسته در سایت هرگز خوب نیست. اگر این صفحات دارای بک لینک باشند، عملاً هدر می روند زیرا به هیچ چیز اشاره نمی کنند.

همچنین می توانید URL های شکسته را با بک لینک در Site Explorer پیدا کنید. فقط دامنه خود را وصل کنید، به بهترین از طریق لینک گزارش دهید و فیلتر «404 یافت نشد» را اضافه کنید. سپس گزارش را با ارجاع دامنه ها از بالا به پایین مرتب کنید.

در اینجا روند توصیه شده ما برای مقابله با پیوندهای شکسته آمده است:

8. مطمئن شوید نقشه سایت شما هیچ مشکلی ندارد

نقشه سایت صفحاتی را که می خواهید موتورهای جستجو فهرست کنند فهرست می کند. نباید مواردی مانند تغییر مسیرها، غیر متعارف‌ها یا صفحات مرده را فهرست کند زیرا این موارد سیگنال‌های ترکیبی را به Google ارسال می‌کنند.

مهم است که مطمئن شوید مهم ترین صفحاتی که می خواهید ایندکس شوند در نقشه سایت شما گنجانده شده اند.

با رفتن به کنسول جستجوی گوگل و کلیک بر روی آن می توانید مشکلات نقشه سایت خود را بررسی کنید نقشه های سایت

9. اطمینان حاصل کنید که عناصر روی صفحه با بهترین شیوه های سئو مطابقت دارند

هر صفحه قابل نمایه سازی در سایت شما باید دارای برچسب عنوان، توضیحات متا و تگ H1 باشد. این عناصر اولیه روی صفحه به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را درک کند و به شما کمک می کند تا کلیک های بیشتری را از رتبه بندی خود به دست آورید.

برای بررسی مشکلات، به برگه “مشکلات” در قسمت سر بزنید محتوا گزارش در ممیزی سایت

به عنوان مثال، وب سایت فوق دارای 724 صفحه با برچسب عنوان گم شده یا خالی است. این ایده آل نیست زیرا گوگل آنها را در نتایج جستجو نشان می دهد، بنابراین سایت ممکن است در نتیجه کلیک ها را از دست بدهد.

همچنین دارای همان تعداد صفحه با توضیحات متای خالی یا گم شده و هزاران صفحه با تگ H1 گم شده یا خالی است.

گوگل اغلب توضیحات متا را در نتایج جستجو نشان می دهد، بنابراین شما باید سعی کنید برای هر صفحه مهم یک متن فریبنده بنویسید. از سوی دیگر، تگ‌های H1 گم شده معمولاً به مسائل بزرگ‌تری مانند یک موضوع کدگذاری نادرست اشاره می‌کنند.

با کلیک کردن روی یک مشکل و زدن «مشاهده URL های تحت تأثیر»، می توانید ببینید کدام URL ها تحت تأثیر قرار می گیرند.

اگر می‌خواهید اصلاحات را اولویت‌بندی کنید، گزارش را بر اساس ترافیک ارگانیک تخمینی از زیاد به پایین مرتب کنید.

10. محتوای رو به کاهش را برای بازپس گیری رتبه ها پیدا کنید

رتبه بندی برای همیشه دوام نمی آورد. همانطور که محتوا قدیمی می شود، ترافیک جستجوی آن اغلب شروع به کاهش می کند. اما معمولاً می‌توانید با تازه‌سازی و انتشار مجدد محتوا، رتبه‌بندی‌ها را احیا کنید.

به عنوان مثال، فهرست جستجوهای برتر گوگل ما در سال 2021 به شدت کاهش یافت.

این به این دلیل است که ما پست را برای بیش از یک سال به روز نکردیم، بنابراین محتوا قدیمی شد. با این حال، هنگامی که قطعه را دوباره منتشر کردیم، شاهد افزایشی در آن بودیم ترافیک ارگانیک

در اینجا یک راه آسان برای یافتن محتوای رو به کاهش در Google Search Console آورده شده است:

  1. برو به نتایج جستجو گزارش
  2. فیلتر تاریخ را روی حالت مقایسه تنظیم کنید
  3. “مقایسه 6 ماه گذشته با دوره قبل” را انتخاب کنید
  4. روی برگه “صفحات” کلیک کنید
  5. جدول را بر اساس «تفاوت کلیک ها» از کم به زیاد مرتب کنید

به عنوان مثال، این به ما نشان می دهد که مقاله ما در مورد 100 وب سایت پربازدید برتر طی شش ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. بنابراین این احتمالا برای به روز رسانی آماده است.

اگر کاربر وردپرس هستید، می توانید این فرآیند را با افزونه SEO رایگان ما به صورت خودکار انجام دهید. صفحاتی را که دیگر به خوبی کار نمی کنند نظارت می کند و توصیه هایی در مورد نحوه تعمیر آنها ارائه می دهد.

به عنوان مثال، پیشنهاد می کند که لیست بهترین ابزارهای کلیدواژه خود را بازنویسی کنیم، زیرا قبلاً برای کلمه کلیدی مورد نظر خود در سه رتبه برتر قرار می گرفت اما اکنون حتی در 100 ابزار برتر قرار نمی گیرد.

11. کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبا برای آنها رتبه بندی می کنند، اما شما این کار را نمی کنید

شکاف محتوا زمانی رخ می دهد که وب سایت های رقبای شما برای کلمات کلیدی رتبه بندی می شوند که شما رتبه بندی نمی کنید. شناسایی دستی این کلمات کلیدی زمان می برد.

در اینجا یک راه آسان برای یافتن شکاف های محتوا در سطح دامنه با استفاده از ابزار Content Gap Ahrefs آورده شده است:

  1. دامنه خود را در Site Explorer قرار دهید
  2. برو به شکاف محتوا گزارش
  3. در دامنه های رقبای خود جایگذاری کنید

اصابت نمایش کلمات کلیدی شما همه کلمات کلیدی را که دامنه های رقبای شما برای آنها رتبه بندی می کنند، می بینید، اما دامنه شما اینطور نیست.

مراحل بعدی

اجرای این ممیزی سئو به شما سه چیز را می دهد تا برای بهبود سئو اقدام کنید.

  1. مسائل فنی سئو – رفع این موارد ممکن است عملکرد کلی جستجوی سایت شما را افزایش دهد.
  2. مشکلات سئو روی صفحه – رفع این موارد ممکن است کلیک های ارگانیک شما را افزایش دهد.
  3. فرصت های محتوا – پیگیری این موارد ممکن است صفحات را بالاتر و برای کلمات کلیدی بیشتر رتبه بندی کند.

اگر می‌خواهید یک ممیزی عمیق‌تر انجام دهید، راهنمای ما برای اجرای ممیزی فنی سئو را بخوانید.

سوالاتی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.



دیدگاهتان را بنویسید