7 نوع تقسیم بندی بازار که کسب و کار شما می تواند از آنها استفاده کند


بر کسی پوشیده نیست که تقسیم بندی بازار فواید متعددی برای کسب و کار شما دارد. واقعیت جالب: ایجاد کمپین های بازاریابی ایمیلی بخش بندی شده می تواند درآمد شما را تا 760 درصد افزایش دهد.

چگونه می دانید که کدام نوع تقسیم بندی بازار را در کسب و کار خود به کار بگیرید؟ و چگونه از روش های مختلف تقسیم بندی بازار استفاده می کنید؟

اگر اینها برخی از سوالات داغ شما هستند، در جای درستی هستید، زیرا ما به موضوعات زیر می پردازیم:

ایمیل های خودی مدیر بازاریابی ما را از دست ندهید!

پیوستن 200000 بازاریابان هوشمند و داغ‌ترین اخبار و اطلاعات بازاریابی ماه را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید!

ایمیل خود را در زیر وارد کنید:

فرم اشتراک درون خطی – CTA 72

*” فیلدهای الزامی را نشان می دهد

(نگران نباشید، ما هرگز اطلاعات شما را به اشتراک نخواهیم گذاشت!)

تقسیم بندی بازار چیست؟

تقسیم بندی بازار تاکتیکی است که مشتریان یا مشتریان بالقوه شما را بر اساس ویژگی های مشترک گروه بندی می کند. این یک استراتژی بازاریابی است که هدف آن تقسیم مخاطبان هدف گسترده شما به بخش های کوچکتر است تا بتوانید کمپین های متناسب با هر گروه ایجاد کنید.

7 نوع تقسیم بندی بازار

هفت نوع رایج تقسیم بندی بازار وجود دارد:

  1. تقسیم بندی جمعیتی
  2. تقسیم بندی روان شناختی
  3. تقسیم بندی جغرافیایی
  4. تقسیم بندی رفتاری
  5. تقسیم بندی سود
  6. تقسیم بندی مرحله زندگی
  7. تقسیم بندی فیرموگرافیک

در اینجا خلاصه ای از این روش های تقسیم بندی بازار آمده است:

نوع تقسیم بندی بازار به سوال پاسخ می دهد مشتریان خود را بر اساس طبقه بندی می کند
جمعیت شناختی خریداران شما چه کسانی هستند؟ سن
جنسیت
وضعیت تأهل
درآمد
سطح تحصیلات
حرفه
روانشناختی چرا می خرند؟ ارزش های
آرزوها
نظرات
اولویت ها
سبک های زندگی
موقعیت اجتماعی
منافع
جغرافیایی خریداران شما اهل کجا هستند؟ محل زندگی، کار، مسافرت یا خرید آنها
رفتاری خریدشون چطوره؟ عادات خرید
عادات مرور
سابقه خرید
تعامل با برند و وب سایت شما
رضایت مشتری
سود مزایایی که خریداران شما را جذب می کند چیست؟ مزایای درک شده که آنها از پیشنهاد شما دریافت خواهند کرد
مرحله زندگی خریداران شما هنگام خرید در کدام مرحله زندگی هستند؟ مرحله زندگی زمانی که تبدیل به مشتری می شوند
فیرموگرافی چه نوع کسب و کارهایی خرید می کنند؟ صنعت
محل
اندازه بازار
تعداد سالهای فعالیت در تجارت
مشتریان و محصولات
تعداد کارکنان
چرخه فروش متوسط

بیایید هر یک را با جزئیات بیشتری مرور کنیم:

1. تقسیم بندی جمعیتی

یک روش ساده و در عین حال موثر تقسیم‌بندی بازار، تقسیم‌بندی جمعیتی با هدف مرتب‌سازی مخاطبان شما بر اساس داده‌های عینی، مانند:

  • سن
  • جنسیت
  • وضعیت تأهل
  • درآمد
  • سطح تحصیلات
  • حرفه

در پاسخ به سؤال «خریداران شما چه کسانی هستند؟»، تقسیم‌بندی جمعیتی معمولاً با انواع دیگر تقسیم‌بندی بازار ترکیب می‌شود تا شخصیت‌های خریدار ایجاد شود. وقتی با سایر روش‌های تقسیم‌بندی بازار ترکیب می‌شود، تقسیم‌بندی جمعیتی شما را قادر می‌سازد تا بینش‌های ارزشمندی به دست آورید:

  • بازار هدف خود را درک کنید
  • مشخص کنید که احتمالاً کدام محصولات یا خدمات را خریداری خواهند کرد
  • بهترین کانال های بازاریابی را برای استفاده در هنگام دسترسی به آنها کشف کنید
  • پیام های بازاریابی که با آنها طنین انداز می شود را درک کنید

2. تقسیم بندی روانشناختی

“چرا مشتریان شما خرید می کنند؟” این سوالی است که هدف تقسیم بندی روانشناختی پاسخ به آن است. مشتریان بالقوه و مشتریان شما را بر اساس انگیزه ها و ترجیحات آنها دسته بندی می کند، و آشکار می کند که چرا آنها محصولات یا خدمات شما را می خرند یا نمی خرند.

بر خلاف تقسیم بندی جمعیتی، تقسیم بندی روانشناختی ذهنی است، زیرا سعی می کند مخاطبان شما را دریابد:

  • ارزش های
  • آرزوها
  • نظرات
  • اولویت ها
  • سبک زندگی
  • موقعیت اجتماعی
  • منافع

شما می توانید داده های روانشناختی مخاطبان خود را با استفاده از پشته martech خود جمع آوری کنید. همچنین می‌توانید نظرسنجی، مصاحبه، و بحث‌های گروهی متمرکز انجام دهید، و برای به دست آوردن بینش، سؤالات باز بپرسید.

آیا مشتریان بالقوه مختلف از یک بخش جمعیتی مشابه به تبلیغات شما پاسخ متفاوتی می دهند؟ از تقسیم بندی روانشناختی برای تقویت تقسیم بندی جمعیتی خود استفاده کنید. ممکن است سن، جنسیت و وضعیت تاهل یکسانی داشته باشند، اما ممکن است آرزوهای یکسانی نداشته باشند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک نمایندگی خودرو هستید. برخی از اعضای بخش جمعیتی شما برای تصویر و ظاهر خود ارزش قائل هستند. در نتیجه، آنها به خوبی به تبلیغات شما که طراحی بیرونی منحصر به فرد شما را تبلیغ می کنند، پاسخ می دهند.

در همین حال، برخی از افراد بالقوه شما در همان بخش جمعیتی خانواده خود را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار می دهند. در نتیجه، وقتی نشان می‌دهید که چگونه ویژگی‌های ایمنی خودروتان از خانواده‌ها در طول یک رانندگی طولانی محافظت می‌کند، به برند شما ابراز علاقه می‌کنند.

3. تقسیم بندی جغرافیایی

تقسیم‌بندی جغرافیایی مشتریان و مشتریان بالقوه شما را بر اساس مکان‌هایی که دارند مرتب می‌کند:

منطقی است که مخاطبان خود را بر اساس جغرافیا گروه بندی کنید زیرا عوامل مبتنی بر مکان مانند:

  • اقلیم
  • فرهنگ
  • زبان
  • محیط شهری یا روستایی
  • آب و هوا

اگر چندین مکان آجر و ملات داشته باشید، تقسیم‌بندی جغرافیایی نیز کار می‌کند. اگر کمپین‌هایی دارید که بر یک شعبه خاص متمرکز شده‌اند، تقسیم‌بندی جغرافیایی برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه نزدیک شما یا مشتریانی که قبلاً از شعبه خرید کرده‌اند مفید خواهد بود.

همچنین می توانید از تقسیم بندی جغرافیایی با سایر روش های تقسیم بندی بازار مانند تقسیم بندی روانشناختی استفاده کنید. انجام این کار می تواند پیام های بازاریابی یا هدف گذاری تبلیغات شما را بهبود بخشد.

4. تقسیم بندی رفتاری

بخش‌بندی رفتاری می‌پرسد: «مشتریان شما چگونه از کسب‌وکار شما خرید می‌کنند یا با آن تعامل دارند؟» با تقسیم بندی رفتاری، مشتریان خود را بر اساس نحوه تعامل آنها با کسب و کار، وب سایت یا برنامه شما گروه بندی می کنید.

شما می توانید داده های رفتاری مشتریان بالقوه و مشتریان خود را از طریق نرم افزار تجزیه و تحلیل وب سایت یا مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جمع آوری کنید. در اینجا برخی از رفتارهایی است که می توانید به آنها نگاه کنید:

  • عادات خرید
  • عادات مرور
  • سابقه خرید
  • تعامل با برند و وب سایت شما
  • رضایت مشتری

https://www.youtube.com/watch?v=nmj4SgBjUG4

5. تقسیم بندی سود

“مزایایی که خریداران من را جذب می کند چیست؟” این سوالی است که تقسیم بندی سود به آن پاسخ می دهد. تقسیم بندی مزایا، مخاطبان شما را بر اساس ارزش درک شده ای که از پیشنهادات شما دریافت خواهند کرد، دسته بندی می کند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک استودیوی یوگا هستید. برخی از مشتریان یا مشتریان احتمالی شما در کلاس های شما ثبت نام می کنند زیرا کلاس های شما تحرک و انعطاف پذیری آنها را بهبود بخشیده است. در همین حال، دیگران به سمت کسب و کار شما جذب می شوند زیرا کارکنان شما خدمات عالی ارائه می دهند و همیشه آماده پاسخگویی به سوالات آنها هستند.

6. تقسیم بندی مرحله زندگی

نقاط عطف مهم در زندگی مشتریان شما هنگام خرید از شما چیست؟ تقسیم‌بندی مرحله زندگی، خریداران شما را بر اساس مرحله زندگی آنها هنگام خرید از شما طبقه‌بندی می‌کند. این نوع تقسیم بندی بازار به شما امکان می دهد زمان بندی کمپین و پیام های بازاریابی خود را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما یک مشاور املاک هستید. ممکن است افراد بالقوه ای داشته باشید که در حال تحصیل در کالج هستند و به دنبال آپارتمان هستند. بخش دیگری که ممکن است داشته باشید، یک زوج تازه ازدواج کرده در بازار خانه اول خود هستند.

7. تقسیم بندی فیرموگرافیک

بخش بندی فیرموگرافیک که برای شرکت های تجاری به کسب و کار (B2B) مناسب است، به این سوال پاسخ می دهد که “چه نوع کسب و کارهایی خریداری می کنند؟”

تقسیم بندی فیرموگرافیک مشتریان B2B را بر اساس ویژگی های مشترک آنها جدا می کند و به شما ایده ای از نقاط قوت مخاطبان و نیازهای آنها می دهد:

  • صنعت
  • محل
  • اندازه بازار
  • تعداد سالهای فعالیت در تجارت
  • مشتریان و محصولات
  • تعداد کارکنان
  • چرخه فروش متوسط

4 مزیت تقسیم بازار

وقت گذاشتن برای تقسیم بندی مخاطبان، مزایای زیر را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت:

  1. عملکرد بهتر کمپین تبلیغاتی: به دلیل تقسیم‌بندی بازار، داده‌های مشتری را جمع‌آوری می‌کنید که شما را از نیازها، ترجیحات و عادات خرید مشتریان مطلع می‌کند. در نتیجه، می‌توانید پیام‌های بازاریابی را تنظیم کنید و هدف‌گذاری تبلیغات خود را بهبود بخشید.
  2. ارتباطات شخصی شده: بخش‌بندی بازار به شما امکان می‌دهد تجارب شخصی‌سازی شده برای مخاطبان خود ایجاد کنید که در نتیجه حفظ مشتری و وفاداری به برند بیشتر می‌شود.
  3. شناسایی بازار جدید: با کمک تقسیم بندی بازار، می توانید رفتار و نقاط دردناک بازار هدف خود را درک کنید. همانطور که رفتار و علایق آنها تغییر می کند، استراتژی توسعه محصول و بازاریابی شما نیز باید تغییر کند. نتیجه؟ شما می توانید بازارها و فرصت های جدید را شناسایی کنید.
  4. افزایش درآمد: از آنجایی که تقسیم‌بندی بازار به شما امکان می‌دهد تجارب شخصی‌سازی شده را در بین مخاطبان خود ارائه دهید و هدف‌گیری تبلیغات خود را بهبود ببخشید، در راه افزایش درآمد و حفظ مشتری هستید.

نحوه انتخاب نوع مناسب تقسیم بندی بازار

هیچ نوع تقسیم بندی بازار یکسانی برای همه مشاغل وجود ندارد. بهترین استراتژی تقسیم بندی بازار به کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد.

در اینجا چند سؤال راهنما وجود دارد که به شما کمک می کند نوع مناسبی از تقسیم بندی بازار را برای خود انتخاب کنید:

  1. ویژگی های مخاطبان هدف شما چیست؟
  2. بر اساس داده های شما در مورد مخاطبان هدف، مهمترین ویژگی هایی که باید برای گروه بندی مخاطبان خود استفاده کنید چیست؟
  3. مزایای محصولات شما چیست؟
  4. بر اساس مزایای محصولات شما، چه کسی بیشتر به آنها نیاز دارد؟

نکته حرفه ای: اگر چندین محصول یا خدمات دارید، برای هر پیشنهاد شخصیت خریدار ایجاد کنید. شخصیت های خریدار، نمایش های نیمه تخیلی مشتریان شما هستند که محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند.

کمپین های بازاریابی دیجیتال ما بر معیارهایی که بهبود می یابند تأثیر می گذارد نتیجه شما

مشاهده نتایج بیشتر

WebFX نتایج زیر را برای مشتریان به ارمغان آورده است:

3 میلیارد دلار

در درآمد مشتری

7.8 میلیون

سرنخ برای مشتریان ما

5.2 میلیون

تماس های تلفنی مشتری

از مزایای تقسیم بازار بهره مند شوید

تقسیم‌بندی بازار به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را به بخش‌های کوچک‌تر دسته‌بندی کنید و کمپین‌های مؤثرتری برای هر گروه ایجاد کنید.

اگر برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مشتری برای شروع استراتژی تقسیم بندی بازار خود به کمک نیاز دارید، با WebFX همکاری کنید. ما یک آژانس بازاریابی دیجیتال با خدمات کامل با بیش از 25 سال تجربه هستیم.

تیم ما متشکل از 500+ متخصص از درک کسب و کار و مخاطبان هدف شما و ایجاد استراتژی های تقسیم بندی بازار مناسب برای شما هیجان زده است. علاوه بر استفاده از تخصص تیم ما، می توانید از پلت فرم رشد اختصاصی ما، MarketingCloudFX (MCFX) نیز استفاده کنید. MCFX تمام داده های مشتریان و مشتریان احتمالی شما را در خود جای می دهد تا بتوانید تعاملات آنها را با کسب و کار خود تجزیه و تحلیل کنید.

با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید یا با ما تماس بگیرید 888-601-5359 برای صحبت با یک استراتژیست در مورد خدمات بازاریابی دیجیتال ما!

دیدگاهتان را بنویسید